Background Image
Previous Page  360 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 360 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Hüseyin ATEŞ

359

olan işletme tehlikesi hemzemin geçitte karayoluna karışmakla art-

maktadır. Bu nedenle davalı işletmeden beklenen özen yüksek özen-

dir; davalı işletme hemzemin geçitlerde muhtemel tehlikeleri önleye-

cek üst geçit bariyer gibi teknik önlemleri almak zorundadır. Bunun

alınmamış olması ek kusuru oluşturacağından illiyet bağı kesilmez ve

davalı işletme de kazaya neden olan ağır kusurlu motorlu araç işle-

teni ile birlikte doğan zarardan müteselsilen sorumlu olur…” (HGK

13.02.1991, 4-619/70)

***

“…Davaya konu zarar; davacı ve davalı bakanlığa ait araçların ka-

rayolunda trafik gereği arka arkaya durdukları sırada, diğer davalıya

ait aracın freninin patlaması ve trafik kurallarına aykırı olarak yönetil-

mesi sonucu davalı bakanlığa ait araca onunda önündeki davacı aracı-

na çarpmasıyla meydana gelmiştir. Mahkemenin kabul ettiği gibi ba-

kanlığın işletme faaliyeti ile zararlı sonuç arasında illiyet bağı vardır.

Tartışılması gereken sorun, kusurlu davranışın illiyet bağını kaldı-

racak nitelikte olup olmadığıdır; bu da, ağır kusura bağlıdır. Diğer da-

valıların insanlar ve eşya için, her an son derece tehlikeli bir aracı trafiğe

çıkarırken ve çıkardıktan sonra kişilerin can ve malına zarar vermeye-

cek şekilde önlem ve tedbir almamış olmaları ve olayın başlıca yaratıcısı

durumunda bulunmaları ağır kusurlu bir davranıştır. Bu ağır kusurlu

davranış ile olaya tesadüfen karışan kusuru bulunmayan davalı bakan-

lığın sorumluluğu ikinci plana itilmiş ve illiyet bağı kesilmiştir…” (4.

HD 04.12.1980 gün ve 1980/11296-14107 E. K; Aşçıoğlu, sh.91-92)

***

“…Dava, trafik kazasından kaynaklanan tazminat istemine ilişkin-

dir. Zararlandırıcı eylem davalı M. Y.ın sürdüğü araçla, davalı A. K.’in

sürdüğü ticari taksinin çarpışması sonucu meydana gelmiş, davalı A.

K.in sürdüğü ticari takside yolcu olan davacı yaralanmıştır. Dosyadaki

kanıtlara göre davalı A. K, olayın meydana gelmesinde kusursuzdur.

Kusurun tamamı diğer davalı M. Y.dadır. Davalı A. K. kazaya karışan

araçlardan birinin şoförü, işleteni ve aynı zamanda yolcu taşıyanıdır.

Olayda kusursuz olması nedeniyle şöfor olarak sorumluluğu yoktur.

Karayolları Trafik Yasası’nın 85. Maddesi gereğince işletenin, Türk Ti-

caret Yasası’nın 806/2 maddesi gereğince yolcu taşıyanın, kusursuz