

Terörizmin Bastırılmasına Dair Avrupa Sözleşmesi
392
Avrupa Sözleşmesi (CİKAYAS) dahil olmak üzere, AK üyesi ülkeler
arasında yapılmış mevcut geri verme ve adlî yardımlaşma düzenleme-
lerini tamamlayarak ve gerekli hallerde değiştirerek, terörizmin bastı-
rılmasına yardım etmektir.
12. Demokratik mahiyetleri ve insan haklarına saygıları 4 Ka-
sım 1950 tarihli Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi uyarınca kurulan
kurumlarla güvenceye alınmış olan aynı düşünceye sahip AK üyesi
ülkeler arasındaki karşılıklı güven ortamının, geri verme amacıyla
Sözleşme’nin 1 ve 2’nci maddelerinde bahsedilen mahsus nefret uyan-
dıran suçların siyasi mahiyetini görmezden gelme olanağının açılma-
sını ve belirli dosyalarda yükümlülüğünün yüklenmesini haklı kıldığı
düşüncesi oluştu. Sahip olunması gerektiği kabul edilen insan hakları
yalnızca terörizm eylemleri ile suçlanan veya mahkum olanların de-
ğil fakat bu eylemlerin mağdurları veya potansiyel mağdurlarının da
haklarıdır (Kıyaslayınız Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi madde 17).
13. Bu suçların karakteristiklerinden birisi bunların artan oranda
uluslararasılaşmalarıdır; bunların failleri sıklıkla suçun işlendiği ülke-
den başka bir ülkede bulunurlar. Bu nedenle bilhassa geri verme terör-
le mücadelede etkili bir önlemdir.
14. Şayet eylem mevcut geri verme sözleşmelerinin uygulaması
kapsamına giren bir suç ise, soruşturma konusunda yargı yetkisine
sahip devletten bir geri verme talebinin yerine getirilmesinde, kendi
geri verme hukukunun hükümlerine tabi olan talep edilen devletin bir
güçlüğü olmayacaktır. Bununla beraber, terör eylemleri
“siyasi suç”
olarak kabul edilebilir ve -SİDAS’ta olduğu gibi (m.3, paragraf 1) bir
çok geri verme sözleşmesinde de yer alır- siyasi bir suçtan geri verme-
nin kabul edilmeyeceği bir prensiptir.
Ayrıca
“siyasi suç”
teriminin genel kabul görmüş bir tanımı bulun-
mamaktadır. Bunu yorumlamak talep edilen devlete aittir.
15. Mevcut uluslararası sözleşmelerde, terörizm eylemleriyle suç-
lanan veya mahkum edilmiş olan şahısların geri verilmesi olanağı ba-
kımından ciddi bir boşluk bulunduğu anlaşılmaktadır.
16. Terörizmin Bastırılmasına Dair Avrupa Sözleşmesi, talep edi-
len devletin bir suçun siyasi mahiyetine başvurarak geri verme tale-
bine karşı çıkması olanağını ortadan kaldırarak veya sınırlayarak bu
boşluğu doldurmayı amaçlar. Bu amaç, geri vermenin amacı bakımın-