

TBB Dergisi 2012 (100)
Ahmet ULUTAŞ / Ömer Serdar ATABEY
393
dan, bunların siyasi içerik veya saikleri olsa da, belirli spesifik suçla-
rın asla
“siyasi”
(madde 1) olarak kabul edilmeyeceği ve diğer spesifik
suçların ise (madde 2)
“siyasi”
olarak kabul edilmeyebileceği (may not
be) düzenlemesiyle elde edilmiştir.
17. Sözleşmenin 1 ve 2 nci maddeleriyle kurulan sistem, Sözleşme-
nin uygulanması amacı bakımından, belirli suçların siyasi suç olarak
kabul edilmemesinin bir taraftan yükümlülük olması lehine, diğer ta-
raftan seçimlik olması lehine ileri sürülen argümanları uzlaştıran bir
görüşbirliğini yansıtır.
18. Bir yükümlülük olması lehine olarak,
“siyasi suç”
savunması-
nın açıkça ortadan kaldırılmasının, tek başına devletlere geri verme
için yeni ve gerçekten etkili olanaklar sunacağına, benzer demokratik
kurumlara sahip AK üyesi ülkeler arasında hüküm süren karşılıklı gü-
ven ortamında kusursuz uygulanabilir bir çözüm olacağına işaret edil-
miştir. Bu, teröristlerin soruşturma için yargı yetkisine sahip olan dev-
lete yargılanmak üzere geri verilmesini temin edecektir. Sırf seçimlik
olması ise geri vermenin gerçekleşeceğini asla garanti etmez ve ayrıca
suçun ağırlığı/ciddiyeti kriteri de somut olmayacaktır.
19. Seçimlik olması lehine olarak, siyasi suçlar için zorunlu geri
verme anlamına gelecek olan katı bir çözümün kabulündeki zorluğa
atıf yapıldı. Her bir dosya kendi mahiyetine göre incelenmelidir.
20. Çözüm bazı suçlar için bir yükümlülüğü (madde 1) ve diğerleri
için de (madde 2) seçme hakkını içerir şekilde benimsendi.
21. Sözleşme yalnızca, sıklıkla arkasında yatan saike yabancı olan
kişileri etkileyen, bilhassa nefret uyandıran ve ciddi eylemlere uygula-
nır. Bu eylemlerin ve bunların sonuçlarının ağırlığı öylesinedir ki, suç
unsurları muhtemel siyasi hedeflerine üstün gelmektedir.
22. Daha önce, devlet başkanı veya ailesinin bir ferdinin hayatını
almak veya almaya teşebbüsü düzenleyen SİDAS madde 3/3’te oldu-
ğu gibi, soykırım, savaş suçları ve 15 Ekim 1975 tarihli SİDAS’a Ek Pro-
tokoldeki bunlarla mukayese edilebilen diğer suçlara da tatbik edilen
bu yöntem, sonuç olarak yalnızca terörizm eylemleri için suçun siyasi
mahiyeti savunması engelinin değil, fakat ayrıca tevarüs eden
“siyasi
suç”
teriminin yeknesak bir yorumunun bulunmayışından kaynakla-
nan zorlukların da üstesinden gelecektir.