Background Image
Previous Page  394 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 394 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Ahmet ULUTAŞ / Ömer Serdar ATABEY

393

dan, bunların siyasi içerik veya saikleri olsa da, belirli spesifik suçla-

rın asla

“siyasi”

(madde 1) olarak kabul edilmeyeceği ve diğer spesifik

suçların ise (madde 2)

“siyasi”

olarak kabul edilmeyebileceği (may not

be) düzenlemesiyle elde edilmiştir.

17. Sözleşmenin 1 ve 2 nci maddeleriyle kurulan sistem, Sözleşme-

nin uygulanması amacı bakımından, belirli suçların siyasi suç olarak

kabul edilmemesinin bir taraftan yükümlülük olması lehine, diğer ta-

raftan seçimlik olması lehine ileri sürülen argümanları uzlaştıran bir

görüşbirliğini yansıtır.

18. Bir yükümlülük olması lehine olarak,

“siyasi suç”

savunması-

nın açıkça ortadan kaldırılmasının, tek başına devletlere geri verme

için yeni ve gerçekten etkili olanaklar sunacağına, benzer demokratik

kurumlara sahip AK üyesi ülkeler arasında hüküm süren karşılıklı gü-

ven ortamında kusursuz uygulanabilir bir çözüm olacağına işaret edil-

miştir. Bu, teröristlerin soruşturma için yargı yetkisine sahip olan dev-

lete yargılanmak üzere geri verilmesini temin edecektir. Sırf seçimlik

olması ise geri vermenin gerçekleşeceğini asla garanti etmez ve ayrıca

suçun ağırlığı/ciddiyeti kriteri de somut olmayacaktır.

19. Seçimlik olması lehine olarak, siyasi suçlar için zorunlu geri

verme anlamına gelecek olan katı bir çözümün kabulündeki zorluğa

atıf yapıldı. Her bir dosya kendi mahiyetine göre incelenmelidir.

20. Çözüm bazı suçlar için bir yükümlülüğü (madde 1) ve diğerleri

için de (madde 2) seçme hakkını içerir şekilde benimsendi.

21. Sözleşme yalnızca, sıklıkla arkasında yatan saike yabancı olan

kişileri etkileyen, bilhassa nefret uyandıran ve ciddi eylemlere uygula-

nır. Bu eylemlerin ve bunların sonuçlarının ağırlığı öylesinedir ki, suç

unsurları muhtemel siyasi hedeflerine üstün gelmektedir.

22. Daha önce, devlet başkanı veya ailesinin bir ferdinin hayatını

almak veya almaya teşebbüsü düzenleyen SİDAS madde 3/3’te oldu-

ğu gibi, soykırım, savaş suçları ve 15 Ekim 1975 tarihli SİDAS’a Ek Pro-

tokoldeki bunlarla mukayese edilebilen diğer suçlara da tatbik edilen

bu yöntem, sonuç olarak yalnızca terörizm eylemleri için suçun siyasi

mahiyeti savunması engelinin değil, fakat ayrıca tevarüs eden

“siyasi

suç”

teriminin yeknesak bir yorumunun bulunmayışından kaynakla-

nan zorlukların da üstesinden gelecektir.