Background Image
Previous Page  100 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 100 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Şennur AĞIRBAŞLI

99

özgü koşullarını, hukuk sistemleri arasındaki bazı temel farklılıkları

gözönüne alması nedeniyle, benzer olaylarda farklı sonuçların orta-

ya çıkması mümkündür. Başka bir deyişle, bir üye ülkede hakkın kı-

sıtlanmasına yönelik işlem sözleşmeye aykırılık teşkil ederken, aynı

kısıtlama diğer bir ülkede, haklı gerekçeye dayalı olarak yapıldığın-

dan hareketle, sözleşmeye uygun addedilebilecektir. Örneğin Ley-

la Şahin’in üniversitede türban takma yasağı nedeniyle Türkiye’yi

şikayet etmesi üzerine, AİHM’nin verdiği kararda, laiklik ilkesinin

Sözleşme’nin kapsamında korunan özgürlüklerle uyumlu olduğu ve

bu ilkenin Türkiye’deki demokratik sistemin korunmasında önemli

bir yer teşkil ettiği belirtilerek, Sözleşme’ye taraf olan devletlerin tak-

dir hakları gözönüne alındığında, sözkonusu müdahalenin güdülen

amaçla orantılı olduğu tesbit edilmiştir. Burada Mahkeme, devletin

müdahaleyi kamu düzenini korumak, başkalarının hak ve özgürlük-

lerine zarar vermemek, laiklik ve eşitlik ilkelerini güvence altına al-

mak için uyguladığı tespitinden hareket etmiş ve 9. maddenin ihlal

edilmediğine karar vermiştir.

35

Avrupa Konseyi’ne üye olan ülkelerin sadece bir kısmının hukuk

sistemine teşmil edilmiş olan laiklik ilkesi, Sözleşme metninde yer al-

mamaktadır. Bununla birlikte sözkonusu kararın temel dayanak nok-

tası bu ilkenin korunması saikidir. Mahkeme, Türkiye’de demokratik

toplumun sürekliliğinin sağlanması açısından vazgeçilemez bir değer

olan laiklik ilkesinin korunması amacıyla alınan tedbirlerin gerekli

olduğunu ve devletin Sözleşme tarafından kendisine tanınan takdir

yetkisi içinde işlem yaptığını belirtmek-tedir. Buradan yola çıkarak,

laiklik ilkesini hukuk sisteminin temel değerlerinden birisi olarak ga-

ranti altına almamış üye ülkelerden birisinde, örneğin Almanya’da

üniversite öğrencilerine uygulanacak olası türban takma yasağının

Sözleşme’ye aykırı olacağını söylemek sanırım yanlış olmaz. Bu fark-

lılıkların Mahkeme tarafından tolere edilmesi, Sözleşme’nin ortak bir

avrupa insan hakları standardı “

ordre pulic europeen

” yaratma amacı-

nın önünde engel teşkil edip etmeyeceği sorusunu beraberinde getir-

mektedir.

35 AİHM’nin 10 Kasım 2005 tarihli,

Leyla Şahin . /. Türkiye

davasındaki kararı,

Başvuru no. 44774/98, Hükümler ve Kararlar Raporları 2005-XI, par. 105 – 109.