Background Image
Previous Page  147 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 147 / 537 Next Page
Page Background

Gizli Tanık

146

4- Fiziki koruma sağlanması

169

.

5- Kimlik ve ilgili diğer bilgi ve belgelerin değiştirilmesi ve düzen-

lenmesi

170

:

a) Adli sicil, askerlik, vergi, nüfus, sosyal güvenlik ve benzeri bil-

gi ve kayıtlarının değiştirilmesi ve düzenlenmesi.

b) Nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, pasaport, evlilik cüzdanı, dip-

loma ve her türlü ruhsat gibi resmi belgelerin değiştirilmesi ve

düzenlenmesi.

c) Taşınır ve taşınmaz malvarlığı ile ilgili haklarını kullanmasına

yönelik işlemlerin yapılması.

6- Geçici olarak geçimini sağlama amacıyla maddi yardımda bulu-

nulması

171

.

169 Tanık Koruma Kanunu’nun 5’inci maddesinin ç bendinde, Yönetmeliğin ise

14’üncü maddesinde fiziki korumaya dair detaylı düzenlemeler bulunmaktadır.

Buna göre, kolluk kuvvetleri veya koruma birimleri tarafından tanığın veya ya-

kınlarının korunması, 24 saat esasına göre ve gerekirse teknik cihaz ve donanımlar

kullanılmak suretiyle gerçekleştirilecektir. Tanık, yakın koruma, konutta koruma,

işyerinde koruma, motorize veya yaya devriyeyle koruma ve çağrı üzerine koruma

metodlarından biriyle korunabilecektir. Tanık koruma tedbirlerinin nihai amacı-

nın tanığın veya yakınlarının yaşamlarının, beden bütünlüklerinin, özgürlükleri-

nin ya da malvarlıklarının güvenliğinin sağlanması suretiyle maddi gerçeğe ulaş-

mak olduğu düşünüldüğünde maliyeti yüksek olan diğer tedbirlere başvurmadan

tanığın ya da yakınlarının fiziksel korunması ile nihai amacaulaşılabilecek ise en

basit tedbirin uygulanması düşünülmelidir (DEĞİRMENCİ, s.103-104).

170 Tanık Koruma Kanunu’nun 5’inci maddesinde düzenlenen bu hükümde herhan-

gi bir açıklık olmadığından dolayı sayılan belgelerin ihtiyaç duyulanları değiştiri-

lebileceği gibi hepsi de yeniden düzenlenebilir. Kanunumuzda karşılaştırmalı hu-

kukta yer alan belgelere göre daha geniş kapsamlı bir sayım yapıldığı görülmekte-

dir. Bu nedenle kanunun lafzı itibariyle yorumu da kullanılarak, kanun metninde

sayılan belgelerin sayımının sınırlı (numerus clausus) olmadığı sonucuna ulaş-

mak gerektiği vurgulanmıştır. Bu nedenle eski kimliğinin tespit edilmesine yol

açabilecek her türlü belgenin yeniden düzenlenmesi olanaklıdır (DEĞİRMENCİ,

s.106).

171 Adalet Komisyonu, yasalaşma sürecinde kanun metninde yer alan “işe yerleştir-

me” tedbirini suistimallere yol açabileceğinden metinden çıkarmış, bu itibarla işi

olmayan tanığın işe yerleştirilmesi gibi bir tedbir hukukumuzda yer almamakta-

dır. Fakat işi olan tanığa yeni hayatında aynı işi sürdürebilmesi maksadıyla yar-

dım edilebilir. Tanık Koruma Kanunu’nda maddi yardım geçici olması kaydıy-

la düzenlenmiş ve kişinin kendi yaşamını idame ettirecek düzeyde gelire sahip

olması halinde maddi yardıma son verileceği benimsenmiştir. (DEĞİRMENCİ,

s.106-107). Tanıkların mahkemede dinlendikten ve tehlike geçtikten sonra nor-

mal yaşamlarına dönebilmeleri özellikle karmaşık dosyalarda uzun sürmektedir.

Bu nedenle maddi yardımda bulunulması, tanıkların günlük yaşamlarını devam

ettirebilmeleri açısından krıtik bir öneme sahiptir. Fakat, bu yardımın adeta bir

ödül niteliğine dönüşmemesi de gerekmektedir. Bu nedenle yardım yapılırken,i