Background Image
Previous Page  148 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 148 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Candide ŞENTÜRK / Tuğba BAYZİT

147

7- Çalışan kişinin işyerinin ya da iş alanının değiştirilmesi veya öğ-

renim görenin devam etmekte olduğu her türlü eğitim ve öğretim

kurumunun değiştirilmesi

172

.

8- Yurtiçinde başka bir yerleşim biriminde yaşamasının sağlanması

173

.

9- Uluslararası anlaşmalara ve karşılıklılık ilkesine uygun şekilde ve

geçici olarak başka bir ülkeye yerleştirilmesinin sağlanması

174

.

tanıklıktan önceki yaşam standardı dikkate alınmalı ve böylece yardım miktarı

belirlenmeli, tanığın haksız yere zenginleşmesine izin verilmemeli ve tanıklıktan

önceki yaşamından daha yüksek bir yaşam tarzı sunulmamalıdır. Aksi takdirde

insanları tanıklık yapmaya yönlendirerek abartılı veya yalan tanıklık durumlarına

rastlanmasına neden olunabilecektir (TURGUT, s.310, 311).

172 Tanığın özel sektörde çalışan bir kişi olduğu durumlarda işyerinin ya da iş alanı-

nın değiştirlmesinde birtakım problemlerle karşılaşılması mümkündür. Bu du-

rumda işinden ayrılan tanığın hemen başka bir yerde çalışması sağlanamayabi-

lir. Bir başka olasılık ise yeni işverenin bu kişileri istihdam etmek zorunda olup

olmadığının tartışmalı olmasıdır. Tanık Koruma Kanunu’nun 12’inci maddesi

kamu kurum ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişilerin bu kanunun uygu-

lanması ile ilgili olarak kendi görev alanına giren konularda işbirliği ve yardımda

bulunmakla yükümlü olduklarını düzenlemişken; bu yükümlülüğün gerçek ve

tüzel kişilere tanımadıkları kişileri istihdam etmeleri konusunda bir yükümlülük

getirmediği belirtilmektedir. Aksi halde mülkiyet hakkı ile çalışma ile sözleşme

hürriyeti ihlal edilmiş olacaktır. Görüldüğü gibi kamu kurumları arasında yapıla-

cak değişim ise daha kolay ve sorunsuz olacaktır. Öğrencinin eğitim kurumunun

güvenlik gerekçesiyle değiştirilmesinde ise, eğitim kurumlarının kendi mevzuat-

larını gerekçe göstererek transfer işlemlerinin yapılmasınd zorluk çıkaracağı be-

lirtilmektedir. Bu tür sorunları engellemek için eğitim kurumunun değiştirilmesi

tedbirinin ne şekilde uygulanacağına ilişkin yönetmelik düzeyinde de olsa bir dü-

zenleme yapılması gerektiği vurgulanmıştır (TURGUT, s.311, 312).

173 Tanıklık yapmadan önceki dönem, tanık ve yakınlarının hayat ve vücut bütünlükle-

rinin en çok risk altında olduğu dönemdir. Bu krıtik dönemde tanık ve yakınlarının

güvenliğini sağlamak için geçici olarak başka bir yere yerleştirilmeleri en etkin çö-

züm olmaktadır. Ancak Tanık Koruma Kanununun 5’inci maddesinin (d) ve devam

eden bentlerinde düzenlenmiş olan koruma tedbirlerinin uygulanmasına karar veri-

lebilmesi için tanıklığın yapılmış olması şartı aranmaktadır. Yani tanıkların tanıklık

yapmadan önce söz konusu tedbirlerle korunmalarına bu durum bir engel oluştur-

maktadır. Duruşmada tanıklık yapana dek geçici olarak başka bir yere yerleştirile-

rek kolaylıkla korunabilecek olan tanık için böyle bir tedbirin uygulanabilmesi yasal

olarak olanaklı gözükmemektedir. Tanık bu durumda ancak kendi olanaklarıyla

başka bir yere yerleşebilir. Tanık başka bir yere yerleşebilir ise o yerde fiziki koruma

sağlanması mümkün olabilecektir. Oysa kanuna açık bir hüküm konularak tanıkla-

rın maheme huzurunda tanıklık yapacakları zamana kadar geçici olarak başka yere

yerleştirilmeleri konusunda tanık koruma birimlerine açık yetki verilmemiş olması

önemli bir eksiklik olarak değerlendirilmektedir (TURGUT, s.313, 314).

174 BM Yolsuzlukla Mücadele Sözleşmesi m.32 ile Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı

BM Sözleşmesi m.24, tanık ve yakınlarının başka bir ülkeye yerleştirilmesi ted-

birine yer verilmiştir. Hukukumuzda tanıkların korunması tedbiri olarak başka

bir ülkeye yerleştirilmesinin hukukî temeli TKK m.5/1-ğ, m.17 hükmüdür. (De-

taylı bilgi için bkz. TURHAN, Tanıkların Korunması, s.209 vd.) Tanık Koruma

Kanunu’nun 5’inci maddesine göre, koruma altına alınan tanığın ülke içinde ya

da dışında yeniden yerleştirilmesi ülke içinde yenşden yerleştirmede bir koşul

aranmıyorken, ülke dışındaki yerleştirmede uluslararası anlaşma ve karşılıklı-

lık ilkesine uygunluğun arandığı belirtilmektedir. Kanunumuzda tanık koruma