

TBB Dergisi 2012 (101)
Barış BAHÇECİ
239
Bu durumda TMSF’nin batık bankaların hakim ortak, yönetici
ve bunların eş ve çocukları dışındaki kişilerden olan alacakları Fon
alacağı kapsamına girmemekte, özel hukuk kaynaklı bu alacakların
tahsilinde, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunu değil, 2004 sayılı İcra İflas Kanunu hükümlerini uygulaması
gerekmektedir.
Bunun yanında kabul etmek gerekir ki, TMSF’nin özel hukuk kay-
naklı alacaklarını tahsil ederken dayandığı 4389 sayılı Kanun’un 15/3
maddesi hükmü tartışma yaratacak biçimde
“her türlü fon alacağının
6183 sayılı Kanun’a göre tahsil edilebileceği”
gibi kanunlaştırma tekniği
ve ifade yeteneği açısından hiç de başarılı olmayan bir anlatım sergi-
lemektedir. Bu başarısız kanunlaştırmanın faturasının, TMSF ile batık
bankalara borçlu olan çok sayıda kişi arasında gereksiz bir ihtilaf ve
mahkeme süreci yaşamasına neden olmakta, harcanan mesai, yargı
harcı ve diğer masraflarla beraber düşünüldüğünde bir hayli yüklü
olduğunu düşünüyoruz.
Bu kapsamda dikkate sunulmamız gereken bir başka husus ise
4389 sayılı Kanun’dan önce yürürlükte olan 3182 sayılı Bankacılık Ka-
nunu döneminde de batık bankaların özel hukuk kaynaklı alacakları
için 6183 sayılı Kanun’a göre takip yapılabilmesinin mümkün olduğu,
hatta konuyu 3182 sayılı Kanun kapsamında değerlendirenDanıştay’ın
da bu yöndeki işlemleri hukuka aykırı bulmadığıdır.
Gerçekten, 3182 sayılı Kanun da Fona devredilen batık banka
alacaklarının 6183 sayılı Kanun’a göre tahsilini mümkün kılmış,
19
Ka-
nunun geçici 9. maddesi ise TMSF yerine başka bir banka ile birleş-
tirilen banka alacaklarının tahsilinde de aynı yetkinin kullanılmasına
olanak tanınmıştır.
20
Bu şekilde Ziraat Bankasına devredilen İstanbul
ödemeye çağrı mektubunda sözü edilen kamu alacağının, davacı tarafından Banka kaynak-
larının kullanılarak edinildiği veya edindirildiği hususu araştırılmaksızın verilen kararda
hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Danıştay13. DAİRE E. 2006/1573K. 2006/3988T,
Kt16.10.2006,
http://www.kazanci.com/kho2/ibb/giris.htm, 05.05.2012
19
“64/2 Yukarıdaki tedbirlerin alınmasının istenilmesine bağlı olmaksızın Bakan bankanın
yönetimini Türkiye cumhuriyet Merkez Bankası’nın da görüşünü alarak Tasarruf Mevdu-
atı Sigorta Fonu’na tevdi etmeye veya banka hakkında 68 inci madde hükümlerinin uygu-
lanmasını talep etmeye yetkilidir.”
http://www.mevzuat.adalet.gov.tr/html/1538.html, 15.05.2012
20
“Geçici Madde 9 - Bu Kanunun 64 üncü maddesinin 3 üncü fıkrasında yer alan ve 6183
sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olan hüküm, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih-