Background Image
Previous Page  414 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 414 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Ozan CAN

413

Bir öğrenci kredi kartı ile ilgili olarak bir gazete haberi getirmişti.

Haberde, kredi kartı için kesilen yıllık ücretin alınabileceği yazılıydı.

Öğrencilerin çoğunun kredi kartı vardı ve bu parayı ödüyordu. Ben de

kredi kartı sahibi olduğumu ve bu bedeli ödemediğimi, bunun usu-

lünü ve dayanaklarını anlatınca şaşırdılar. Buna ilişkin bazı Yargıtay

kararları getirdim ve derste okuttum. Daha sonraki derste birçok öğ-

rencinin kendisinin ve ailesinin kartından kesilen parayı geri aldığını

öğrendim. Öğrenciler, övünerek bu durumu anlatıyorlardı. Bazı öğ-

renciler burs nedeniyle kesilen kart parasını dahi almışlardı.

İlk dört hafta banka hukuku etrafında, esasında hukukun bir

bütün olduğunu, özel hukuk, kamu hukuku gibi bir ayrımın çok da

önemli olmadığını, kanun kullanmanın önemini, kanunu yorumlama

metotlarını, hukukun yaşamın kendisi olduğunu, hak arama yollarını

öğretmiş oldum. Anlatılan derslerde öğrenciler bu teorik bilgilerle kal-

mamışlar, uygulamada haklarını aramaya koyulmuşlar ve başarı elde

etmişlerdi.

Ara Sınav (Vize)

4. haftanın sonunda ara sınav gelmişti. Başarı ile gittiğine inandı-

ğım metodun sınavlarda da aynen sürdürülmesi gerektiğini düşün-

düğümden, özel bir sınav şekli uygulamaya karar verdim. Madem

ki hitabet sanatı sergilemeden, öğrenci ile birlikte bilgiye elimizdeki

temel kaynaktan, yani mevzuattan ulaştık, neden sınavda da aynı me-

todu uygulamayayım diye düşündüm. İş yaşamında hiç kimsenin size

mevzuata bakmayı yasaklaması mümkün değilken, -aksine, hukukçu-

dan kanuna bakarak görüş bildirmesi, konuşması beklenir- asıl görevi

sadece teoriye (nazari ilim deryasına) gömülmek değil, ülke gereksi-

nimlerine cevap verebilecek yetenekli hâkim, savcı, avukat, kısacası

hukuk neferleri

4

yetiştirmek olan biz öğretim üyelerinin, öğrencilerin

tam da mevzuat kullanmayı öğrenmesi gerektiği bu yıllarda, özellik-

le de sınavlarda, mevzuatı yasaklamamanın hiçbir anlamı olmadığını

düşünüyordum. Buna istinaden tüm sınavlarımda mevzuatın serbest

olmasına karar verdim ve sınav sorularını, mevzuattan yararlanmala-

rını sağlayacak şekilde hazırladım. Öğrencilerin, sınavda da yanların-

da 1982 Anayasası, Türk Ceza Kanunu, Türk Medeni Kanunu, Borçlar

4

Hirsh, Ernst: Pratik Hukukta Metod, 3. Bası, Ankara 1978, s. 4.