Background Image
Previous Page  413 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 413 / 537 Next Page
Page Background

Hukuk Eğitiminde Farklı Bir Yaklaşım: Bir Banka Hukuku Dersinin Ardından

412

bu durumda özün tercih edilmesi gerektiğini vurguladım

3

. Bu sayede

yorum yöntemlerine giriş için bir kapı aralamış olduk. Yorummetotları-

nın neler olduğunu belirterek, hangi metodun ne zaman kullanılacağını

ortaya koydum. Dersimiz birden hukuk metodolojisine bürünmüştü.

Ayrıca lafzî olarak bir kanun maddesinin tanımlama, örnekleme, sınır-

lı sayma, açıklama şeklinde kaleme alınabileceğini izah ederek, her bir

maddenin hangi yazım tekniği ile kaleme alındığını tespit etmiş olduk.

Bu kanun yazma teknikleri ile kıyas, cezaî hükümler, istisnaî hüküm-

ler, dar yorum, genişletici yorum ilişkisine değindim. Kanunda geçen

“gibi, vs., benzeri”

ifadelerin örnekleme metoduna işaret ettiğine, cezaî

hükümlerde örnekleme metodunun olamayacağını, çünkü bunun, suç

ve cezalarda kanunilik ve kıyas yasağı ilkesini zedeleyebileceğini, Ana-

yasa, Türk Ceza Kanunu ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 7.

maddesini ile ilişki kurarak gördük.

Ayrıca derste her bir öğrencinin banka hukuku ile ilgili bir Yargıtay

kararı, gazete, dergi haberi getirmesini ve bu dokümanların saklandığı

bir banka hukuku dosyası hazırlamalarını istedim. Böylece, yılsonun-

da ellerinde banka hukuku ile ilgili yargı kararlarının, gazete haber-

lerinin, banka ile yaptıkları herhangi bir sözleşme metninin, bilimsel

makale ve yazıların bulunduğu bir dosyalarının olmasını hedefledim.

Bu dosya, bir hukuk alanı ile ilgili olarak mezuniyet sonrasındaki ile-

riki iş yaşamlarında kullanacakları bir kitapçık niteliği taşımakta idi.

Esasında her bir dersin, her bir konunun boşa anlatılmadığını, an-

latılanların çok uzakta ve sanal ortamda olmadığını göstermek ama-

cıyla banka ile ilişkisi bulunan tüm öğrencilere ödev verdim. Ödev,

banka kartı veya kredi kartı olan öğrencilerin bu kartlara ilişkin söz-

leşmeleri edinmeleri idi. Öğrencilerin hemen hemen hepsinin kartı ol-

masına rağmen hiçbirinde sözleşme bulunmadığını gördüm. Tüm öğ-

rencilere ilgili düzenlemelere dayanarak bankadan sözleşmeyi talep

etmeleri gerektiğini söyledim. Diğer derste bazı öğrenciler bunu alıp

gelmişlerdi. Hatta bazı öğrenciler, kanunu yanlarında götürmüş ve

banka müdürü ile sözlü tartışmaya dahi girmişlerdi. Ama sözleşmeyi

talep eden tüm öğrenciler bunu almayı başarmıştı.

3

Bu sözümüzü, yargı kararı ile desteklemek için, Yargıtay 2. Hukuk Dairesi’nin

74/2017 Esas ve 74/2830 Sayılı Kararı’nı okuduk. Kararda, “Çağdaş hukukta

sözüne göre (lafzi) yorum terk edilmiş onun yerine öze (amaca) yönelik yorum

esas alınmıştır. Doğr

u ve hakka uygun olan da budur”

denilmektedir.