Background Image
Previous Page  419 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 419 / 537 Next Page
Page Background

Hukuk Eğitiminde Farklı Bir Yaklaşım: Bir Banka Hukuku Dersinin Ardından

418

yüzde 10, Hollanda’da yüzde 10, Danimarka’da yüzde 17, Avusturya ve

Fransa’da yüzde 19; Avrupa Birliği dışındaki ülkelerden Amerika’da yüzde

19, Japonya’da yüzde 6.7, Avustralya’da yüzde 17, Kanada’da yüzde 4.8 ol-

duğu görülmektedir.

Türk Bankacılık sektöründe Halkbank ve Ziraat Bankasının özelleştiril-

mesi sık sık konuşulan konulardandır. Bu bankaların yabancılara satışının

Türk bankacılık sektörüne ne gibi bir etkisi olabilir? Bankacılık Kanunu’nun

amacı, 1982 Anayasası’nın 48. maddesinin 2. fıkrasında yer alan, “Devlet,

özel teşebbüslerin millî ekonominin gereklerine ve sosyal amaçlara uygun yü-

rümesini, güvenlik ve kararlılık içinde çalışmasını sağlayacak tedbirleri alır”

hükmü ve diğer kanunî düzenlemeler göz önüne alınmak suretiyle tartışınız.

Sınavı öğrenci odaklı olarak değerlendirdiğimizde, 25 puanlık bir

sorunun hazırlanan ödevlerden olduğu, bu ödevi hazırlayan öğrenci-

nin, deneyimini anlattığı ikinci soruyu da rahatlıkla yapacağı düşünül-

düğünde 50 puanı alacağı garantidir. Nitekim, öyle de oldu. Ödevi ha-

zırlayan her öğrenciye 1. soru için istisnasız 25 puan verdim. 2. soru için

de aynı şekilde, tam puan verdim. Diğer sorulara gelince, gerçekte bu

tür soruların doğru cevabının bulunmadığı kanaatindeyim. Elbette 3.

soru için Türk idare teşkilatının yapısı, anayasa hükmünün yorumlan-

ması, bu bağlamda, dar yorumun veya geniş yorumun tercih edilmesi

mümkün olabilir. Taşınma işleme, hükmün içini boşalttığından bahisle

anayasaya aykırı görülebilir veya başkent kavramının dar yorumlanma-

ması gerektiğinden anayasaya aykırı olmadığı ileri sürülebilir. Önemli

olan ekonomik, ticari, sanayi vb. bakış açısıyla değil, hukuki mülaha-

zalarla bir cevap vermektir. Bu şekilde verilen her tür yanıta tam puan

verdim. Asıl istediğim, hukukçunun hukuki bakış açısıyla yanıt verme-

siydi. Yürürlükte bulunan bir hükmü, ekonomik, turizm, hatta turist sa-

yısına göre değerlendirme yapanlara maalesef, puan vermedim. Elbette

hukukî düzenlemelerin altında da ekonomik, sosyolojik vs. nedenler

yatabilir. Ancak ne tür neden olursa olsun, kanunî düzenlemeleri yo-

rumlarken hukukî yorumlara sadık kalmak gerekir. Bu soru ile başka

bir şeyi de hedefledim. Hukukçu sadece kanunları incelemez, ülkenin

tartışma konularını da hukukî bir bakış açısıyla yorumlar. 3 ve 4. so-

rularım ile bunu vermeye çalıştım. Ülkede ekonomistler, sivil toplum

kuruluşları temsilcileri veya adını sayamadığımız birçok kişi ve kurum

bir konuda tartışırken, hukukçunun, ülke sorunlarından uzak kalması,

bu sorunları hukukî çerçevede tartışmaması olağan bir durum değildir.