

TBB Dergisi 2012 (101)
Güçlü AKYÜREK
77
sidir. Bu nedenle ihlal kararı verilirse ilgili devlet buna uymak zorun-
dadır. Ancak müdahale olmadığı ya da müdahalenin hukuka uygun
olduğu yönündeki bir karar ilgili devletin, daha geniş düzenlemeler
yapmasını engellemez. Bir başka deyişle Mahkeme genel olarak yar-
gılamaya bakarak karar veriyor olsa da söz konusu yaklaşım üye dev-
letin hukuka aykırı delilleri mutlak olarak yasaklaması için bir engel
oluşturmaz. Zaten Mahkeme, üye devletlere belli bir takdir yetkisi ta-
nısa da ihlal edilmemesi gereken bir asgari sınırı da göstermektedir
54
.
Delillerin hukuk uygun elde edilebilirliği görüşü ise bir hukuk
devletinde geçerli olmamalıdır. Zira böyle bir anlayış yasal usulleri
tamamen uygulanamaz hale getirebilir, hatta Türkiye gibi ceza yargı-
laması koruma tedbirlerine yönelik neredeyse bütün istemlerin onay-
landığı bir ülkede sistemi bütün güvencelerden yoksun bırakabilme
tehlikesini de beraberinde getirir. Zira kamu görevlisinin ya yetki-
si vardır ve bu çerçevede yaptığı eylemler hukuka uygundur ya da
yetkisi yoktur ve eylemi hukuka aykırıdır. Aksi bir yaklaşım sistemi,
yabancı unsurlarla zorlamak ve tamamen öznel değerlendirme/uygu-
lamalara yol açmak anlamını taşır.
Dolayısıyla hem gerçek amacın hukuk olduğu hem de diğer görüş-
lerdeki eksikler dikkate alındığından hukuka aykırı delillerin istisnasız
biçimde değerlendirme dışı tutulması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Zaten herhangi bir niceliksel değerlendirme olmaksızın, hukuka aykırı
bir işlem veya eylemin hukuka aykırılık oluşturduğunun ve bir hukuk
devletinin hiçbir zaman hukuka aykırılığı kabul edemeyeceği / mazur
göremeyeceğini saptadıktan sonra varılması gereken tek nokta budur.
c) Mutlak yasağın sonuçları: Yargılamanın amacının
“hukuku uy-
gulamak”
olarak konmasından sonra aslında özel kişilerce elde edilen
hukuka aykırı deliller ve şüpheli/sanık lehine olan hukuka aykırı de-
liller sorunları kendiliğinden aydınlanmaktadır. Hukuk devleti çer-
çevesinde bir delil, kim tarafından elde edilmiş olduğundan bağım-
sız olarak, eğer hukuka aykırı ise mutlak olarak değerlendirme dışı
kalmalıdır
55
. Zira amaç Amerika Birleşik Devletleri’ndekinin aksine
54 Emine Eylem Aksoy Rétornaz,
La sauvegarde des droits de l’Homme dans l’exécution
de la peine privative de liberté, notamment en Suisse et en Turquie
, Schultess, 2011, s.
39-40.
55 Aynı yönde Yener Ünver – Hakan Hakeri,
a.g.e.
, s. 660.