Background Image
Previous Page  87 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 537 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Çerçevesinde Din ve Vicdan Özgürlüğü

86

Sözleşme organları, gerek yetki sorunu gerekse de işin doğası ge-

reği, genel olarak din ya da inanç terimlerini doğrudan tanımlamaktan

kaçınmış, ancak 9. maddenin koruma alanının açılabilmesi için gerek-

li olan kıstasları belirlemekle yetinerek, kendilerine geniş bir takdir

yetkisi kullanabilecekleri alan yaratmışlardır. Ve böylece klasik din

kavramının içine girmeyen bazı durumlara karşı daha esnek bir tavır

sergiliyebilme imkanına da kavuşmuşlardır. Mahkeme yine

Campbell

ve Cosans

davasında, başvuruya konu olan inancın, belli bir düzeyde

ikna kabiliyetine (kudretine)

,

ciddiyet, bütünlük ve öneme sahip olması

ge-

rektiğinden yola çıkmaktadır. Ayrıca inanç

insan yaşamı ve davranışının

önemli ve temel bir yönüne

hitap etmeli ve aynı zamanda, Avrupa de-

mokratik toplumunda korunmaya değer ve insan onuruna saygıyla

bağdaşır nitelikte olmalıdır. İçtihatlarda göze çarpan diğer tespitlere

göre de, 9. maddede belirtilen kavramlar, örneğin azınlık grubuna ait

olma vicdanını, dolayısıyla, bir grubun kültürel kimliğini koruma he-

defini ya da intihara yardımı teşfik eden saiki veya ölümden sonra in-

san bedeninden artakalanlar üzerindeki tasarruf hakkı konularındaki

inançları ve vicdanı kapsamazlar.

3

Mahkeme, semavi dinler ve Budizm gibi temel inanç sistemlerinin

yanısıra, Krişna İnancı, Yehova Şahitliği, Tanrısal Işık Merkezi, Scien-

tology Kilisesi gibi inanç sistemlerini

4

de 9. madde kapsamında değer-

lendirmiştir. Her ne kadar felsefi ve siyasi görüşlerin birer inanç olarak

kabul edilebilirliği konusunda açık bir içtihat yoksa da, esas itibariyle

siyasi, felsefi ve etik düşünce akımlarından olan Druidizm, Pasifizm,

3 AİHM’nin 10 Temmuz 1998 tarihli,

Sidiropoulos ve diğerleri. /. Yunanistan

davasın-

daki kararı, Başvuru no. 26695/95, Hükümler ve Kararlar Raporları 1998-IV, para.

41 (azınlık grubuna ait olma vicdanı); AİHM’nin 29 Nisan 2002 tarihli,

Pretty . /.

Birleşik

Krallık

davasındaki kararı, Başvuru no. 2346/02, Hükümler ve Kararlar

Raporları 2002-III (intihara yardım); AİHK’nun 10 Mart 1981 tarihli

, X . /. Almanya

davasındaki kabul edilebilirlik kararı, Başvuru no. 8741/79, DR 25, s. 144 (ölüm-

den sonra insan bedeninden artakalanlar üzerindeki tasarruf hakkı).

4 Bu inanç sistemleri ile ilgili kararlar sırasıyla şöyledir: AİHM’nin 8 Mart 1994

tarihli,

ISKON (International Society for Krishna Consciousness Ltd. ) . /. Birleşik

Krallık

davasındaki kararı (Krişna İnancı), Başvuru no. 20490/92, D. R. 76, s. 90;

AİHM’nin 3 Aralık 1991 tarihli,

Kokkinakis . /. Yunanistan

davasındaki kararı (Ye-

hova Şahitliği), Başvuru no. 14307/88, B 241-B; AİHM’nin 19 Mart 1981 tarihli,

Omkrananda ve Tanrısal Işık Merkezi (Divine Light Zentrum) . /. İsviçre

davasındaki

kararı (Tanrısal Işık Merkezi), Başvuru no. 8118/77, D. R. 25, s. 105; AİHM’nin 5

Mayıs 1979 tarihli,

X ve Scientology Kilisesi . /. İsveç

davasındaki kararı (Scientology

Kilisesi), Başvuru no. 7805/77, D. R. 16, s. 68. Bütün kararların İngilizce tam metni

için bkz.

http://cmiskp

. echr. coe. int/tkp197/search. asp?skin=hudoc-en.