Background Image
Previous Page  160 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 160 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

159

Yönetmelik m. 71/1-ç’de anılan kişi gruplarının büyük bir kıs-

mının geçici olarak Türkiye’de ikamet ettikleri açıktır. Yönetmeliğin

bu hükmünde sayılan kişilerden, örneğin iltica başvuru sahibi (mül-

teci) ve sığınmacılar, Türkiye’ye yerleşmek amacı olmaksızın

38

gelen

kişilerdir.

39

Aynı şekilde, bu maddede sözü edilen

“diplomatik veya

konsüller ayrıcalıkla bağışıklık sağlayan yabancı misyon personeli kimlik

kartı”

40

sahibi yabancıların görev süresi içindeki ikametinin,

“geçer-

li”

ikamet olarak kabul edilmemesi

41

sonucu Türk vatandaşlığını

kazanamaması,

içerik açısından

, uluslararası hukukta yer alan esas-

larla çelişen bir yapı arz etmez.

“Özel statülü yabancı”

kapsamında

değerlendirilen

42

diplomatik veya konsüler görevde bulunan kişiler,

bilir,

“Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısının Vatandaşlığın Kazanılmasına İlişkin Hü-

kümleri”

,

Türkiye Barolar Birliği Dergisi

, Mart-Nisan 2008, Yıl:21, S. 75, s. 37.

38 Türkiye’ye

yerleşmek amacıyla gelen

Türk soyundan ve Türk kültürüne bağlı olan

kişiler, İskân Kanunu’nda

“göçmen”

olarak tanımlanmıştır: 19. 9. 2006 tarih ve

5543 SK, RG, 26. 9. 2006, 26301, m. 3/1-d.

39 Türk Hukukunda mülteci, “Avrupa’da meydana gelen olaylar neticesinde ırkı,

dini, milliyeti, belirli bir toplumsal gruba üyeliği veya siyasî düşünceleri nede-

niyle takibata uğrayacağından haklı olarak korktuğu için vatandaşı olduğu ülke

dışında bulunan ve vatandaşı olduğu ülkenin himayesinden istifade edemeyen

veya korkudan dolayı istifade etmek istemeyen ya da uyruğu yoksa ve önceden

ikamet ettiği ülke dışında bulunuyorsa oraya dönmeyen veya korkusundan do-

layı dönmek istemeyen yabancıyı” ifade eder: Türkiye’nin taraf olduğu Birleşmiş

Milletler Mültecilerin Hukukî Durumuna Dair Sözleşme’nin (RG, 5. 9. 1961, 10898)

uygulanması amacıyla çıkarılmış olan “Türkiye’ye İltica Eden veya Başka Bir Ül-

keye İltica Etmek Üzere Türkiye’den İkamet İzni Talep Eden Münferit Yabancılar

İle Topluca Sığınma Amacıyla Sınırlarımıza Gelen Yabancılara ve Olabilecek Nü-

fus Hareketlerine Uygulanacak Usûl ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”, (RG, 30.

11. 1994, 22127), m. 3/1, (İltica Yönetmeliği). Bu hükümde yer alan “Avrupa’da

meydana gelen olaylar neticesinde” ifadesi hariç, sığınmacının tanımı mülteci ile

aynıdır: İltica Yönetmeliği, m. 3/2.

40 Bu kart, “Dışişleri Bakanlığı tarafından yabancı misyon personeli ve ailesine dü-

zenlenen, ikamet ve kimlik ile ayrıcalık ve bağışıklıklar açısından temel belge nite-

liği taşır”: Türkiye’deki Yabancı Misyon Personeli Kimlik Kartı Yönetmeliği, (RG,

10. 1. 2007, 26399), m. 4/1-f.

41 Anılan kişilerin Türkiye’de ikamet tezkeresi almak zorunda olmadıkları YİSK’nda

şu şekilde düzenlenmiştir: “Türkiye’de görevli yabancı devletlerin siyasî veya

konsolosluk resmî memurları ve aileleri görev süresi boyunca ikamet tezkeresi

almak zorunda değildir” : YİSK m. 28/1.

42 “Diplomatik ve konsüler temsilciler, uluslararası örgüt memurları gibi “resmî”

sıfatlı kişilerden oluşan bu kümeye giren yabancılara kendi durumları için özel

olarak kabul edilmiş, uluslararası ve ulusal hukuk kuralları öncelikle uygulanır”:

Aybay, (Yabancılar), s. 36. Türkiye’nin de taraf olduğu Diplomatik İlişkiler Hak-

kında Viyana Sözleşmesi (1961) (RG, 24. 12. 1984, 18815) ve Konsolosluk İlişki-

leri Hakkında Viyana Sözleşmesi (1963) (RG, 27. 10. 1975, 15369), diplomatik ve

konsüler temsilcilerin ayrıcalık ve bağışıklarının belirleyen temel sözleşmelerdir.