Background Image
Previous Page  168 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 168 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

167

“Yasal ikamet izni olmaksızın veya yasal olmakla birlikte

Türkiye’de

yerleşme niyetini göstermeyen

; insanî ikamet, öğrenci ikamet

izni, kısa dönem ikamet izinlerinden turizm (YUKK Tasarısı m. 31/1-

e) ve tedavi (YUKK Tasarısı m. 31/1-f) amacıyla Türkiye’de bulunan

kişilerin başvurusu kabul edilmez ve bu husus yazılı olarak ilgilisine

bildirilir”, şeklinde olması beklenir.

Aynı şekilde, Yönetmeliğin 18. maddesinde yer alan,

“[yabancının]

hangi tarihte Türkiye’ye geldiği, ikamet tezkeresinin hangi amaçla verildiği-

nin araştırılacağı”

hükmü,

“ikamet izninin hangi amaçla verildiğinin araş-

tırılacağı”

şeklinde yorumlanabilir.

Tasarı’nın bu haliyle kanunlaşması fakat herhangi bir geçiş hük-

mü ya da TVK Yönetmeliği’nin m. 16, 18, 71/1-ç ve d hükümlerinin

nasıl değiştirileceğine dair bir düzenleme getirilmemesi halinde, esa-

sen YİSK döneminden farklı bir uygulama olmayacağı söylenebilir.

Ancak, Tasarı’nın kanunlaşma aşamasında TVK Yönetmeliği’nin anı-

lan hükümlerinin tamamıyla yürürlükten kaldırılması durumunda,

bu çalışmada savunulan hukuka aykırılığın da önüne geçilmiş olur.

Bu bağlamda önerimiz, Tasarı ile TVK Yönetmeliği’nin anılan hü-

kümlerinin yürürlükten kaldırılacak mevzuat arasında sayılmasıdır.

Bu önerinin kabul edilmemesi halinde, görüşümüz, Tasarı ile TVK

Yönetmeliği’nin ilgili hükümleri arasında paralellik kurulması zorun-

luluğudur. Aksi takdirde, Türk vatandaşlığına başvuruyu engelleye-

rek Türk vatandaşlığını kazanmak bakımından ayrımcılık uygulaması

sonucunu doğuran ve mevcut haliyle Kanun ve Anayasaya aykırı olan

TVK Yönetmeliği hükümlerinin uygulamasının, YUKK Tasarısı’nda

geçiş hükümleri getirilmemesi nedeniyle, YUKK yürürlüğe girdikten

sonra daha fazla sorun yaratması kaçınılmaz olacaktır.

Sonuç

1982 Anayasası’nın

64

16. maddesine göre, “Temel hak ve hürri-

yetler, yabancılar için, milletlerarası hukuka uygun olarak

kanunla

sı-

nırlanabilir”. Türk vatandaşlığı, Anayasa’nın 66. maddesinde düzen-

64 7. 11. 1982 tarih ve 2709 SK, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, (RG, 9. 11. 1982,

17863 mükerrer).