Background Image
Previous Page  163 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 163 / 473 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’nda Yer Alan İkamet İzni Türleri İle ...

162

IV. YUKK Tasarısı

49

Türk yabancılar hukukunda yabancıların hak ve özgürlükleri-

ni düzenleyen kod niteliğinde bir kanun bulunmamaktadır. YUKK

Tasarısı’nın genel gerekçesi’nde,

“uluslararası koruma dışında kalan ya-

bancıların ülkeye girişini, ülkede kalışını, ülkeden çıkışını, vize ve ikamet izni

işlemlerini, sınır dışı edilmelerini ve Türkiye’de bulundukları sürece sahip

oldukları hak ve yükümlülüklerini düzenleyen Pasaport Kanunu ile Yaban-

cıların Türkiye’de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun, 1950 tarihli olup,

güncel sorunlar ve gelişmeler karşısında yetersiz kalmaktadır. Bunun yanın-

da, uluslararası koruma alanında kanun düzeyinde temel bir düzenleme bu-

lunmamakta, uygulamalar idarî düzenlemeler doğrultusunda yürütülmekte-

dir”,

denilmektedir.

Tasarı, bu haliyle kanunlaşması halinde,

“Türk Yabancılar Kodu”

olarak nitelendirilebilecek bir düzenleme olacaktır. Bu bağlamda ol-

dukça ayrıntılı bir metne sahip olan YUKK Tasarısı’nda yer alan bazı

kavramların yeni olduğu belirtilmelidir. Bu kavramlara

“göç”

50

;

“ulus-

lararası koruma”

51

;

“şartlı mülteci”

52

;

“ikincil koruma sahibi yabancı”

53

ve

49 Bkz. dn. 10.

50 Tasarı’ya göç, “yabancıların, yasal yollarla Türkiye’ye girişini, Türkiye’de kalışını

ve Türkiye’den çıkışını ifade eden düzenli göç ile yabancıların yasadışı yollarla

Türkiye’ye girişini, Türkiye’de kalışını, Türkiye’den çıkışını ve Türkiye’de izinsiz

çalışmasını ifade eden düzensiz göçü ve Türkiye’den koruma talep eden yabancı-

lara sağlanacak korumayı” ifade eder: m. 3/1-ı.

51 Uluslararası koruma; “mülteci, şartlı mülteci veya ikincil koruma statüsünü” ifa-

de eder: YUKK Tasarısı m. 3/1-r.

52 YUKK Tasarısı, İltica Yönetmeliği’ni (bkz. dn. 39) yürürlükten kaldırılacak mev-

zuat arasında saymamaktadır. İltica Yönetmeliği’nde “sığınmacı” statüsünde

olan kişiler (m. 3/2), YUKK Tasarısı’nda “şartlı mülteci” olarak tanımlanmakta-

dır (Tasarı m. 61/2). İltica Yönetmeliği’ndeki “mülteci” tanımı (m. 3/1) ile YUKK

Tasarısı’nda mülteci tanımı (m. 61/1) aynıdır.

53 YUKK Tasarısı’nda mülteci ve şartlı mülteci kategorisine girmeyen bir kısım ya-

bancılar, “ikincil koruma sahibi yabancı” olarak tanımlanmıştır. Tasarı’ya göre,

“mülteci veya şartlı mülteci olarak nitelenemeyen ancak, menşe ülkesine veya

ikamet ülkesine geri gönderildiği takdirde; a) Ölüm cezasına mahkûm olacak

veya ölüm cezası infaz edilecek, b) İşkenceye veya insanlık dışı veya onur kırıcı

muamele ya da cezaya maruz kalacak, c) Uluslararası veya ülke genelindeki silah-

lı çatışma durumlarında, ayrım gözetmeyen şiddet hareketleri nedeniyle şahsına

ve hayatına yönelik ciddî, bireysel tehditle karşılaşacak olması nedeniyle menşe

ülkesinin veya ikamet ülkesinin korumasından yararlanamayan veya söz konusu

tehdit nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancı ya da vatansız kişiye statü belir-

leme işlemleri sonrasında ikincil koruma statüsü verilir”: m. 61/3.