Background Image
Previous Page  166 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 166 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

165

de sayılmaktadır. Tasarı’nın bu hükmü karşısında, YİSK döneminde

“turizm”

ve

“tedavi”

amaçlı ikamet tezkeresi alarak Türkiye’de ikamet

etmek isteyen kişilerin, kanunlaşması halinde, YUKK döneminde

“kısa

dönem ikamet izni”

alması gerekecektir.

YUKK Tasarısı’na göre,

“geçerli çalışma izni, Türkiye’de ikamet izni

yerine de geçer”

(m. 27/1). Çalışma izni, yabancıların Türkiye’de çalı-

şabilmesi için gereken koşullardan biri olup Yabancıların Çalışma İzni

Hakkında Kanun’

63

da (YÇİK m. 4); çalışma amaçlı ikamet tezkeresi ise

YİSK m. 3/2’de düzenlenmiş olup her ikisi farklı kavramlardır. Tasarı

ile YİSK tamamıyla yürürlükten kaldırılacağına göre (Tasarı m. 134/1-

a), YİSK gereğince alınan

“çalışma amaçlı ikamet tezkeresi”

uygulamasın-

dan da vazgeçileceği sonucuna ulaşılabilir. Ayrıca, YUKK Tasarısı ile

getirilen çalışma izninin ikamet izni yerine geçeceği (m. 27/1) hükmü-

nün bir yenilik oluşturacağı belirtilmelidir.

YUKK Tasarısı’nda yine yeni sayılabilecek bir başka kavram,

“va-

tansız kişi kimlik belgesi”

dir. Tasarı, vatansızların ikametini bu belge-

nin alınması koşuluna bağlamıştır. Tasarı’ya göre,

“vatansız kişilere,

Türkiye’de yasal olarak ikamet edebilme hakkı sağlayan vatansız kişi kimlik

belgesi düzenlenir”

(m. 50/1-ikinci cümle).

C) YUKK Tasarısı ile TVK Yönetmeliği Arasındaki İlişki

Tasarı’da yürürlükten kaldırılan mevzuat ile değiştirilen hüküm-

ler arasında TVK Yönetmeliği bulunmamaktadır. TVK Yönetmeliği,

YUKK Tasarısı ile yürürlükten kaldırılmadığı ya da değiştirilmediğine

göre, YUKK Tasarısı m. 136/1-son cümle ışığında değerlendirilme-

lidir. Bu hükümde,

“diğer mevzuatta geçen yabancılara mahsus “ikamet

tezkeresi” ibaresinden, bu Kanundaki “ikamet izni” anlaşılır”

denilmekte-

dir. Ayrıca, YİSK, Tasarı ile yürürlükten kalkacağına göre (Tasarı m.

134/1-a), YİSK döneminde verilen ikamet tezkeresi türlerinin YUKK

Tasarısı’nda karşılığı ışığında yeniden değerlendirilmesi gereklidir.

Yönetmelik m. 71/1-ç’de,

“Yasal ikamet izni olmaksızın veya yasal

olmakla birlikte Türkiye’de yerleşme niyetini göstermeyen; sığınma veya il-

tica başvuru sahibi, sığınmacı, öğrenim, turistik, öğrenim gören çocuğuna

refakat, tedavi gibi amaçlarla alınan ikamet tezkeresiyle ya da diplomatik veya

63 27. 2. 2003 tarih ve 4817 SK, RG, 6. 3. 2003, 25040.