Background Image
Previous Page  164 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 164 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

163

“insanî ikamet”

54

örnek teşkil edebilir.

55

Tasarı’nın genel gerekçesinde Pas. K ve YİSK,

“dağınık, güncelliği-

ni yitirmiş, karşılaşılan sorunlara cevap vermekte yetersiz mevzuat”

olarak

değerlendirilmektedir. Bu amaçla Tasarı’da, YİSK, yürürlükten kaldı-

rılacak mevzuat arasında sayılmaktadır (m. 134/1-a). Tasarı’ya göre,

“diğer mevzuatta, YİSK’na yapılmış olan atıflar, bu Kanuna yapılmış sayılır”

(m. 136/1 ilk cümle). YUKK Tasarısı, YİSK’nda yer alan ve Türkiye’de-

ki yabancıların ikametine ilişkin sağlamaları gereken koşullardan biri

olan

“ikamet tezkeresi”

kavramı yerine

“ikamet izni”

kavramına yer ver-

miştir.

56

A) İkamet İzni, İkamet İzninden Muafiyet ve İkamet İznini

Vermeye Yetkili Makamlar

Tasarı’ya göre ikamet izni,

“Türkiye’de kalmak üzere verilen izin bel-

gesini”

ifade etmektedir (m. 3/1-j). Tasarı’nın

“ikamet izni”

başlığını ta-

şıyan hükmüne göre,

“Türkiye’de, vizenin veya vize muafiyetinin tanıdığı

süreden ya da 90 günden fazla kalacak yabancıların ikamet izni almaları zo-

runludur. İkamet izni, altı ay içinde kullanılmaya başlanmadığında geçerlili-

ğini kaybeder”

(m. 19).

Tasarı, ikamet izninden muaf tutulacak yabancı kategorilerini 20.

maddesinde düzenlemiş olup, bunlar arasında çalışma konumuzla il-

gili olarak

“Türkiye’de görevli diplomasi ve konsolosluk memurlarının aile-

lerinden Dışişleri Bakanlığınca bildirilenler”

(m. 20/1-ç)

57

ile

“vatansızlar”

da (m. 20/1-b) bulunmaktadır.

54 Bkz. dn. 61.

55 Tasarı ile yeni yetkili makamların ihdas edildiğini söylemek mümkündür. “Göç

İdaresi Genel Müdürlüğü” (YUKK Tasarısı m. 101-102) ile “Göç Politikaları Kuru-

lu” (YUKK Tasarısı m. 103) bu makamlara örnek olarak gösterilebilir.

56 Tasarı’ya göre,

“diğer mevzuatta geçen yabancılara mahsus “ikamet tezkeresi” ibaresin-

den, bu Kanundaki “ikamet izni” anlaşılır”

(m. 136/1-ikinci cümle).

57 Tasarı’nın YİSK’nda yer alan diplomatik veya konsüler temsilciler bakımından

ikamet tezkeresi aranmayacağına ilişkin hükmü (YİSK m. 28) arasında bir fark

yoktur. Tasarı’da “Türkiye’deki Yabancı Misyon Personeli Kimlik Kartı Yönetme-

liği” m. 4/1-f hükmünün (bkz. dn. 40) kanun metnine aktarılacağı söylenebilir.

Tasarı’ya göre, “bu yabancılara, “şekil ve içeriği İçişleri ve Dışişleri Bakanlıkla-

rınca birlikte belirlenen, görevleri süresince geçerli olacak belge tanzim edilir. Bu

yabancılar, ikamet izninden muafiyet sağlayan durumları sona erdikten sonra da

Türkiye’de kalmaya devam edeceklerse, en geç 10 gün içinde ikamet izni almak

üzere valiliklere başvurmakla yükümlüdürler” (m. 20/2).