Background Image
Previous Page  170 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 170 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

169

Ayrıca TVK Yönetmeliği m. 71/1-ç’ye dayanan uygulama,

Anayasa’nın 66. maddesinin 3. fıkrasında yer alan ve

“kanunîlik ilke-

si”

olarak adlandırılan

68

, “Vatandaşlık, kanunun gösterdiği şartlarla

kazanılır ve ancak

kanun

da belirtilen hallerde kaybedilir”, şeklindeki

hükmüne aykırılık teşkil eder niteliktedir. Zira Türkiye’de bulunan bir

kısım yabancıların Türkiye’deki ikameti, TVK’na aykırı biçimde geçer-

li ikamet niteliğinde kabul edilmemekte ve bunun sonucu olarak Türk

vatandaşlığına başvuru hakkı

yönetmelik hükmüyle

engellenmektedir.

Bir kısım yabancıların Türk vatandaşlığına alınmasına bir sınırlama

getirilmek amaçlanıyorsa, Anayasa m. 66/3’te yer alan kural gereğin-

ce, bu sınırlamanın kanun hükmüyle yapılması gerekir.

69

Ayrıca TVK Yönetmeliği m. 71/1-ç’de, Türkiye’de yasal ikamet

izniyle ikamet eden bir yabancının,

ikamet nedenine dayanılarak

Türk

vatandaşlığına alınma bakımından aranan ikamet şartını yerine ge-

tirmediği düzenlenerek getirilen sınırlayıcı etki, Yönetmeliğin bir

başka hükmü (m. 71/1-d) ile ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır. Fakat

kanımızca, TVK Yönetmeliği m. 71/1-ç, TVK m. 11/1-b’de yer alan

“başvuru tarihinden geriye kesintisiz beş yıl ikamet etmek”

hükmünün

sö-

zel yorumuna

aykırıdır. İlgili yabancının TVK Yönetmeliği m. 71/1-d

ile daha sonra

“geçerli bir nedenle”

ikamet etmesi halinde, TVK Yö-

netmeliği m. 71/1-ç nedeniyle sayılmayan ikamet sürelerinin geriye

dönük olarak geçerli ikamet şeklinde kabul edilmesi, bu hukuka ay-

kırılığı gidermez.

TVK Yönetmeliği’nin belli amaçlar sayılmak suretiyle, Türkiye’de

ikamet eden kişilerin başvurusunun kabul edilmeyeceğini düzenleyen

m. 16/2-c; ilgili yabancının ikamet tezkeresinin amacının araştırılacağı-

nı düzenleyen m. 18 ile

“geçerli ikamet”

e ilişkin m. 71/1-ç ve d hüküm-

leri, Türk vatandaşlığına başvuruda bulunacak kişiler arasında ayırım

yapmaktadır. Yönetmeliğin bu hükümleri, TVK’na ve Anayasa’ya ay-

kırılık teşkil etmektedir. Bu nedenle, kanımızca, anılan hükümlerin ya

68 Turhan/ Tanrıbilir, s. 40; Doğan, s. 36.

69 Bu yönde Tanrıbilir, s. 38.

“Kanunîlik ilkesinin doğal bir sonucu olarak kanunda ol-

mayan bir şartın yönetmelikte kabul edilmesi de mümkün değildir. Yönetmelik, kanunda

kabul edilmiş şartların içeriğinin tespiti bağlamında açıklayıcı hükümlere yer verebilir.

Yeni şartlar ihdas edemez”

: Doğan, s. 62.