

Ayırımcılık Suçu
22
c) Bu gibi hukuki yolların tanınması halinde,
yetkili makamlar tarafın-
dan bu hukuki yolların işletilmesini sağlamak.
TCK m. 122, bu anlamda hukuki bir yol olarak karşımıza çıkmak-
tadır. Ancak etkili bir hukuki yol olup olmadığı tartışmalıdır. Bu nokta,
aşağıda anlatacağımız hususlar gözetildiğinde daha da iyi anlaşılacaktır.
Yine aynı sözleşmenin 3. maddesinde cinsiyet eşitliği düzenlen-
miş, sözleşmeye taraf devletler sözleşmede yer alan bütün kişisel ve
siyasi hakların kullanılmasında farklı cinsiyetlere eşit haklar sağlama-
yı taahhüt etmiştir.
Sözleşme’nin 26. maddesinde hukuk önünde eşitlik düzenlenmiş-
tir. İlgili düzenlemeye göre “
Herkes, hukuk önünde eşittir ve hiç bir ay-
rımcılığa tabi tutulmaksızın hukuk tarafından eşit olarak korunma hakkına
sahiptir. Hukuk bu alanda her türlü ayrımcılığı yasaklar ve herkese ırk, renk,
cinsiyet, dil, din, siyasal veya başka bir fikir, ulusal veya toplumsal köken,
milliyet, doğum veya başka bir statü ile yapılan ayrımcılığa karşı etkili ve eşit
koruma sağlar. ”
Türk Ceza Kanunu bakımından yeni bir kavram olan ayırımcılık,
ilgili Sözleşme ile kurulan İnsan Hakları Komitesi’nin uzun süredir ele
aldığı bir kavramdır. Komite yaptığı değerlendirmelerle uluslararası
alanda kabul gören standartları oluşturmaya çalışmaktadır
26
. Komite,
ayrımcılık kavramının
“ ...ayırma, dışlama, kısıtlama veya ırk, renk, cinsi-
yet, dil, din, ulusal ya da toplumsal köken, mülkiyet, doğum, siyasi veya diğer
görüşlere dayalı olarak gerçekleştirilen ve bütün hak ve özgürlüklerin herkes
tarafından tanınmasını ve kullanılmasını engelleyecek veya tanınmasını ve
kullanılmasını sınIrlandıracak ayrımcılığı...”
ifade ettiğini belirtmiştir
27
.
İnsan Hakları Komitesi, 26. maddede her türlü ayrımcılığın yasaklan-
dığını, madde metninde sayılan sebeplerle sınırlı kalınmadığını, hat-
ta yapılan sayımın yanında ‘veya başka bir statü ile yapılan’ ifadesini
eklendiğini ve bu sebeple Komite önüne gelen her başvurunun ayrıca
değerlendirilmiş ve karar bağlanmış olduğunu belirtmiştir. Bu yakla-
şımdan da görüleceği üzere 26. maddenin kapsamı oldukça geniştir.
Hatta herhangi bir sınır çizilmemiş, ucu açık bırakılmıştır
28
.
26 Karan U., s. 149
27 Karan U., s. 151
28 Karan U., s. 151; Scott Davidson.,
“Equality and Non-Discrimination”
, Defining Civil
and Political Rights:
The Jurisprudence of the United Nations Human Rights Comittee
,
Alex Conte, Scott Davidson, Richard Burchill, Ashgate, Aldershot, 2005, s. 172