Background Image
Previous Page  34 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Burcu DEMREN DÖNMEZ

33

cezalarla yaptırım altına alınması amaçlanmıştır (madde 3/1). Ayrıca

3. maddenin 2. fıkrasında birinci madde kapsamına giren hareketlerin

cezalarının sınırları da belirtilmiştir. Buna göre ceza asgari 1 yıl azami

3 yıl hapis cezası olabilir.

Görüldüğü üzere çerçeve karar ile, üye devletlerin iç hukukuna,

ceza hukukuna doğrudan etki yaratacak bir düzenleme yapılmış ve

konu üzerindeki takdir yetkileri sınırlandırılmıştır. Kural olarak çerçe-

ve kararlar mevzuatın uyumlulaştırılması için kullanılır. Bunlar hedef

yönünden bağlayıcı olmakla birlikte milli mahkemelerde ileri sürü-

lebilecek bağımsız haklar sağlamazlar

66

. Buna karşılık yukarıda ifade

ettiğimiz karar, uyumlulaştırma kapsamında doğrudan ceza hukuku

üzerinde etki yaratmıştır. Uyumlulaşma sürecinde ceza hukukunun

bir araç olarak kullanılması tartışmalı bir durumdur

67

. Yukarıda da

bahsettiğimiz üzere üye ülkelerin bu konu üzerinde çekinceleri bulun-

maktadır.

Son olarak ayrıca belirtmeliyiz ki, 13 Aralık 2007 tarihinde

Lizbon’da imzalanan ve 1 Aralık 2009 tarihinde yürürlüğe giren Liz-

bon Antlaşması

68

, AB Temel Haklar Şartı’nı hukuki olarak bağlayıcı

hale getirmiştir

69

. Temel Haklar Şartının III. Bölüm 20-23. maddelerin-

de 20. maddede kanun önünde eşitlik, 21. maddede ayrımcılık yap-

mama

70

, 22. maddede kültür, din, dil çeşitliliği ve 23. maddede kadın

ve erkek arasındaki eşitlik düzenlenmiştir. Lizbon Antlaşması ile bu

düzenlemeler artık üye devletlerin iç hukukunda tam bir hukuki bağ-

layıcılığa kavuşmuştur.

66 Çerçeve Kararların hukuki niteliği hakkında detaylı bilgi için bkz. Özkan I.,

Avrupa Birliği Kamu Hukuku, s. 118 vd.

67 Erdem Mustafa Ruhan., ‘Avrupa Birliği’nde Ayrımcılık, Irkçılık ve Yabancı

Düşmanlığı ile Ceza Hukuku Yoluyla Mücadele’, s. 15

68 Lizbon Antlaşması için detaylı bilgi için bkz. Topal Emre,

“Lisbon Antlaşması ile

Avrupa Birliği’nde Yasama Niteliğindeki İşlemler ve Yasa Yapım Süreçlerine Getirilecek

Değişikliklere Genel Bir Bakış”

,

Yasama Dergisi

sayı 9, Mayıs-Haziran-Temmuz-

Ağustos 2008, s. 17-34

69

http://www.

mfa. gov. tr/lizbon-antlasmasi. tr. mfa ; erişim tarihi: 9. 08. 2012

70 Madde 21: Ayrımcılık yapmama

1- Cinsiyet, ırk, renk, etnik veya köken, genetik özellikler, dil, din veya inanç,

siyasi veya diğer her türlü düşünce, bir ulusal azınlığa mensubiyet, server,

doğum, sakatlık, yaş veya cinsel eğilime dayalı her türlü ayrımcılık yasaktır.

2- Avrupa Topluluğunu Kuran Antlaşmanın ve Avrupa Birliği Antlaşmasının

uygulama alanı kapsamında ve bu Antlaşmaların özel hükümlerine halel

gelmemek kaydıyla, milliyet esasına dayalı her türlü ayrımcılık yasaktır.