

TBB Dergisi 2012 (102)
Burcu DEMREN DÖNMEZ
31
sağlanmasıdır. Bu da ancak ayrımcılık yapılmaması ile mümkün ola-
bilir. Oysa ki, son yıllarda Avrupa’da ırkçılık ve yabancı düşmanlı-
ğı sürekli artmaktadır. Avrupa Birliği’ne üye olan devletlerin ceza
hukuklarındaki konuya ilişkin düzenlemelerin birbirinde farklılık
teşkil etmesi, ayrımcılık ile mücadele edilmesini her geçen gün zor-
laştırmaktadır. Yukarıda mukayeseli hukuk kapsamında bazı ülkeler
bakımından yaptığımız açıklamalar da da görüleceği üzere yekne-
saklık oluşturulamamıştır. Bu nedenle Avrupa Birliği düzeyinde de
ayrımcılık ile ilgili düzenlemeler yapılmaya başlanmıştır
55
. Ancak
bunlar değişik alanlarda ve farklı düzenlemeler ile gerçekleştirilmek-
tedir. Örneğin ırkçılık ile yabancı düşmanlığı ile mücadele (Lizbon
Antlaşması m. 67/3), istihdamda eşit muamele (2000/78/EC) gibi
farklı farklı direktiflerde düzenleme altına alınmaktadır. Zira Av-
rupa Birliği’nin doğrudan uygulanabilir ceza hukuku kuralı koyma
yetkisi bulunmamakta, bunun doğal sonucu olarak, Birlik organla-
rının da kriminal bir cezaya hükmetme yetkisi bulunmamaktadır.
Bu durum Avrupa Birliği Adalet Divanı ve üye ülke yargı organları
kararlarında ve öğretide de dile getirilmekte ve vurgulanmaktadır.
Üye devletlerin ceza hukukuna ilişkin yetkilerini Birliğe devretme-
dikleri, Avrupa Birliği’nin doğrudan suç tipleri yaratma ve cezaya
hükmetme yetkisinin bulunmadığı konusunda genel bir görüş birliği
bulunmaktadır. Çünkü Avrupa Birliği ceza hukuku alanında hukuk
yaratma yetkisine sahip değildir ve ceza hukukuna ilişkin yaptırım
uygulama yetkisi de bulunmamaktadır
56
.
Bununla birlikte, Avrupa Birliği’nin direktif çıkarma yetkisi bu-
lunmaktadır. Kural olarak, direktiflerin muhatabı olan üye Devlet-
ler, iç hukukta düzenleme yapmadıkça, Direktifin iç hukuka doğ-
rudan bir etkisi olmaz. Antlaşma tüzükler için açık olarak belirttiği
doğrudan etkiyi direktifler için öngörmemiştir
57
. Bununla birlikte
üye ülkelerin ilgili direktifleri iç hukukun bir parçası haline getirme
zorunluluğu bulunmaktadır
58
. Bunun şekli ve metodu üye ülkenin
55 ErdemMustafa R., ‘Avrupa Birliği’nde Ayrımcılık, Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı
ile Ceza Hukuku Yoluyla Mücadele’,
Fasikül Hukuk Dergisi
, yıl. 3,sayı. 16, Mart
2011, s. 61
56 Erdem Mustafa R., s. 8
57 Özkan Işıl.,
Avrupa Birliği Kamu Hukuku
, Seçkin yayıncılık, Ankara 2011, s. 102
58 Hartley Trevor C.,
The Foundations of European Union Law
, Oxford University
Press, 7th ed., 2010, s. 229