Background Image
Previous Page  124 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 124 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Mehmet NAR

123

(vii)

Yatırımların Karşılıklı Korunması ve Teşviki Anlaşmaları

(YKKT): Anlaşmaların temelinde yabancı yatırımcılarla ev sahibi

devlet arasında bölgesel ve sektörel alanda yatırımların teşviki ve

korunması amaçlanmakta söz konusu anlaşmalarda benzer şekilde

tahkim mekanizmasına yer verildiği görülmektedir. Bu tür anlaş-

malar; yabancı yatırımcıların korunması amacıyla yatırım garanti-

leri, yatırımların hükümet müdahalelerinden korunması, hibe yar-

dımları verilmesi, en çok gözetilen ülke muamelesi yapılması, yerli

yatırımcıyla benzer şekilde adil ve eşit muamele edilmesi, güvenlik

sağlanması, tazminat ödemeksizin kamulaştırmanın men edilmesi,

ev sahibi devlet ile uyuşmazlık durumunda tahkime gidilebilmesi

gibi avantajlar sağlayan kapsamlı anlaşmalardır (Schill, 2009: 5). Do-

layısıyla YKKT anlaşmaları sunduğu avantajlar yanında içeriğinde

tahkim uygulamasına ayrıca yer vermesi bakımından da son derece

önemlidir.

(viii)

Çok Taraflı Yatırım Anlaşması (The OECD Multilateral Ag-

reement on Investment MAI 1998): Yabancı yatırımların korunması

ve geliştirilmesi amacıyla ihdas edilmiştir. Benzer uluslararası yatırım

anlaşmaları ile aynı mahiyette özellikler taşımasına rağmen daha çok

(gelşmiş ülkelerin) çıkarlarını korumaya ve geliştirilmeye yönelik bir

yapılanma olduğu gerekçesiyle rağbet görmemiştir. Anlaşama kapsa-

mında bir uzlaşıya ulaşmanın imkânsızlığı noktasında MAI başarısız

olmuş ve geri çekilmiştir. Ancak anlaşmazlıkların giderilmesinde tah-

kim mekanizmasına yönelik yeni yaklaşımlar ortaya koyması bakı-

mından anlaşma içeriğine önem atfedilmektedir (Schill, 2009: 53-55).

(ix)

Çok Taraflı Yatırımlar Garanti Ajansı (The Multilateral Invest-

ment Guarantee Agency MIGA 1985): Uluslararası yatırım alanında

bir diğer çok taraflı sözleşmedir. 11 Ekim 1985 tarihinde Seul’de imza-

lanmıştır. Söz konusu anlaşma ile üye devletlerarasındaki uyuşmaz-

lıkların madde 58’e göre tahkim mekanizması marifetiyle çözümlen-

mesi hedeflenmektedir (Gaillard and Savage, 1999: 119). Sözleşmeyle

kaynak ihtiyacındaki alanlara sermaye akışı teşvik edildiği gibi temel

olarak yabancı yatırımcıların

politik risklere

(örneğin kamulaştırma)

karşı korunmaları amaçlanmaktadır (Asouzu, 2004: 229).