Background Image
Previous Page  239 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 239 / 465 Next Page
Page Background

Merkezi ve Yerel Düzeyde Meclisin Yürütme Organını Denetim Yolları Üzerine ...

238

seçeceği iki üye ile, malî hizmetler birim amiri ve belediye başkanının

diğer birim amirleri arasından bir yıl için seçeceği bir üye olmak üzere

-belediye başkanı da dahil- beş kişiden oluşur. Belediye nüfusunun

100.000’den yüksek olduğu yerlerde encümenin toplam üye sayısı

yedidir. Arıkboğa’nın görüşüne göre nüfusu az yoğun olan yerlerde

encümen etkin ve verimli, az yoğun olan yerlerde ise pek verim alına-

mayan bir organdır

32

.

5393 sayılı Kanun yürürlüğe girmeden önce encümenin bir karar

organı mı yoksa bir yürütme organı mı olduğu konusunda ihtilaf vardı.

Hatta bugünkü kanının aksine eski bir kararında, anayasa mahkemesi,

encümeni ayrıksı yetkilerinden ötürü bir karar organı olarak tanımla-

mıştır

33

. Zira 1580 sayılı Belediye Kanunu encümene onu doğrudan ka-

rar organı olarak nitelendirilebilecek şekilde görevler yüklemekteydi.

Hatta bazı durumlarda encümen belediye meclisinin yerine geçerek

onun adına kararlar alabilmekteydi

34

. Yeni Kanun ise encümeni daha

ziyade meclisin verdiği kararları uygulayan bir yürütme kuruluna dö-

nüştürerek bu kanıyı bütünüyle değiştirdi denebilir. Gerçekten yeni

kanundaki hükümlere bakıldığında Kanun’un lafzından da anlaşılabi-

leceği gibi encümene daha ziyade bir icra vazifesi verilmiştir. Bu icra

vazifelerinden en önemlisi de Kanun’un 34. maddesinde sözü gecen

kamulaştırma

kararının alınması ve uygulanması

dır. Evet, burada bir ka-

rar alma yetkisi verilmiştir ama encümen bu yetkiyi kullanırken dahi

belediye meclisinin hazırlayıp onayladığı yıllık çalışma programına

dayanmak zorundadır. Kısacası encümene tanınan yetkinin dayanağı

yine seçilmiş üyelerin oluşturduğu meclisten çıkan bir karardır. Buna

32

İbid., s. 172

33

22.6.1988 tarihli Anayasa Mahkemesi kararı, Esas: 1987/18, Karar: 1988/23, R.G.

Sayı: 20001; Karar 3360 sayılı il özel idaresi kanunu ile 1580 sayılı belediye kanu-

nu döneminde verilmiştir. İl daimî encümeninin görevlerini sayarak gösteren İl

Özel İdaresi Kanunu (İUVKM.)›nun 144. maddesinin incelenmesinden bu kuru-

lun, bir görüşme, danışma, denetim, karar ve yürütme organı olduğu anlaşılır.

Bir bakıma, karma kurul niteliğindedir. Ancak,

karar organı olma niteliği

ağırlık

kazanmaktadır. Özellikle, yasaların doğrudan il daimî encümenince karara

bağlanmasını öngördüğü konularda aldığı kararların il genel meclisinin onayına

gerek göstermemesi ve il kamu tüzelkişiliğini bağlayıcı güç ve geçerlilikte olması,

il daimî encümeninin daha çok bir

karar organı olduğunu

vurgulamaktadır. Bu

durumda, il daimî encümeni, Anayasa’nın 127. maddesindeki anlatımla, “... ka-

nunda gösterilen, seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan...” il kamu tüzelkişi-

liğinin “karar organları”ndan biridir.

34

Bkz. 1580 sayılı Belediye Kanunu Madde 83 Ek fıkra: 05/03/1932 - 1929/1 md.