Background Image
Previous Page  240 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 240 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Hayrettin YILDIZ

239

bir tür temelin üstüne inşa faaliyeti de denebilir. Aynı maddeye göre

meclis stratejik plan ve kesin hesabı görüşüp bu konuda meclise

görüş

bildirmek

, öngörülmeyen giderler ödeneğinin harcama yerlerini

belirle-

mek

, kanunlarda öngörülen cezaları

vermek

, bazı belediye uyuşmazlık-

larının anlaşma ile tasfiyesine

karar vermek

gibi görevlerle donatılmış-

tır. Görüldüğü gibi maddede gecen hükümler encümene karar organı

vasfı verebilmek için yeterli değildir. Encümene daha ziyade meclisten

çıkan kararların somutluk kazandığı ve icra edildiği bir yürütme kuru-

lu demek daha yerinde olacaktır

35

.

Anayasa’nın 127. maddesine göre

“Mahallî idareler, …karar organ-

ları… kanunda gösterilen seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan kamu

tüzelkişileridir.”

Dolayısıyla üyelerinin sadece bir kısmı seçilmişlerden

oluşan encümenin eski kanundaki yetkileri Anayasa’ya aykırılık teşkil

ediyordu. Nitekim yeni kanunun yürürlüğe girmesinden sonraki bir

kararında Anayasa Mahkemesi bu sefer encümeni bir karar organı ola-

rak değil, yürütme organı olarak tavsif etmektedir

36

. Anayasa Mahke-

mesi bu konudaki kararını verirken encümene yüklenilen görevlerin

niteliğinden yola çıkarak böyle bir sonuca varmaktadır

37

.

Nasıl olursa olsun encümen yerel yönetim idaresinin çok önemli

organlarından biridir ve önemli görevler icra etmektedir. Ve encüme-

nin yaptığı işler doğrudan yöre halkını ilgilendirmektedir. Bu yüzden

ya encümen gibi bir kurulun yöre halkını ilgilendiren konularda mec-

lisin çok gerisinde kalması ya da yerel yönetimin işleyişine bu kadar

aktif bir biçimde katılacaksa tüm üyelerinin seçilmiş temsilcilerden

oluşması gerekir.

35

ARIKBOĞA, Erbay, Yerel Yönetimler ve Organları: Organlar Arası İlişkilerin Üç

Boyutlu Analizi

,

op. cit., s. 172

36

29.12.2007 tarihli Anayasa Mahkemesi kararı, Esas: 2005/95, Karar: 2007/5, R.G.

Sayı: 26741

37

Bir diğer taraftan kanun koyucu 5393 sayılı yasayı hazırlarken kanun gerekçesin-

de:

“Belediye encümeninde atanmış üyelerin yer alması, bu organın karar organı olma-

dığını göstermektedir denmektedir

”. Hâlbuki bir organın karar ya da yoksa yürütme

organı olmasını üyelerin seçimle ya da atamayla gelmesi belirlemez. Bir organın

karar ya da yürütme organı olmasına nasıl karar verileceği ancak verilen görev ve

yetkilerin niteliğinden anlaşılabilir. Ki söz konusu karar da Anayasa mahkemesi

incelemesini verilen görevler üzerinden yapmaktadır. (29.12.2007 tarihli Anayasa

Mahkemesi kararı, Esas: 2005/95, Karar: 2007/5, R.G. Sayı: 26741

)