Background Image
Previous Page  235 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 235 / 465 Next Page
Page Background

Merkezi ve Yerel Düzeyde Meclisin Yürütme Organını Denetim Yolları Üzerine ...

234

le etmiş olmaktadır

24

. Diğer taraftan meclisin güvenini kaybetmiş bir

başkanın başkanlık görevine devam etmesi beraberinde yeni sorunlar

getirebilmektedir. Dörtte üç çoğunlukla reddedilen bir başkanın artık

aynı meclisle yola devam etmesi zor olacaktır ama başkan da meclis

gibi halk tarafından seçilmiştir ve aslında halk tarafından seçilmiş iki

ayrı organın birbirini düşürememesi yönetim felsefesinin pratiğine de

uygundur. Ve aslında bu yüzden başkanın düşürülmesinin önüne bir-

den fazla siyasal, hukuki ve hatta idari zorluklar koyulmuş başkanın

düşürülmesi engellenmek istenmiştir. Bu konuya yazının devamında

Danıştay’ın sistem içindeki yeri değerlendirilirken tekrar değinilecek-

tir. (Bkz. İnfra)

2.d. Yıllık Faaliyet Raporunun Değerlendirilmesi

Yıllık faaliyet raporu belediyenin geçmiş bir yıllık aktiviteleri hak-

kında ayrıntılı bilgilerin yer aldığı rapordur. Yerel meclisin belediye

başkanını faaliyet raporu aracılığıyla kontrolü, mali ve siyasi olmak

üzere iki farklı denetim boyutu içerir. Öncelikle mali açıdan bu de-

netim, denetim komisyonun olağan olarak her sene bir önceki yıla ait

işlemlerin hesabını yaptığı olağan yıllık

mali

denetime bezemektedir,

zira geriye dönük bir değerlendirme söz konusudur. İkincisi faaliyet

raporunun mecliste değerlendirilmesi ve oylanması belediye başka-

nının

siyasi

sorumluluğuna yol açacak sonuçlar barındırmaktadır. Bu

açıdan faaliyet raporunun değerlendirilmesi

gensoru

yoluna benze-

mektedir. Belediyedeki güç dengeleri bakımından faaliyet raporunun

oylanması gensoruya ek olarak meclisin belediye başkanı karşısındaki

konumunu güçlendirmektedir.

Faaliyet raporunun oylanması için öngörülen usul ile gensoru

yöntemi için izlenen usul arasında herhangi bir fark bulunmamakta-

dır. Tek fark, faaliyet raporunun değerlendirilmesi olağan bir denetim

yoludur, yani bunun için meclis üyelerinin bu konu hakkında talepte

bulunmalarına gerek yoktur. Belediye kanunun 56. maddesine göre

belediye başkanı faaliyet raporunu nisan ayı toplantısında kendiliğin-

den meclise sunacaktır. Kanun faaliyet raporunun 5018 sayılı Kamu

Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 41. maddesine uygun hazır-

lanması gerektiğini öngörmektedir. Raporda ayrıca, stratejik plan ve

24

GÖZLER, Kemal, İdare Hukuku Dersleri, Ekin 11. Baskı, Bursa, 2011, s. 202