

TBB Dergisi 2012 (103)
Hayrettin YILDIZ
241
iki organ da sürekli olarak belediye başkanının etkisine açıktır. Buna
ilaveten meclisin verdiği kararlar belediye başkanının incelemesinden
geçip onun tarafından imzalanmak zorundadırlar. Kuşkusuz belediye
başkanının toplananların salt çoğunluğuyla alınan bir meclis kararını
onaylamaması durumunda, meclisin üye tamsayısının salt çoğunlu-
ğuyla kararında direnmesi halinde belediye başkanı bu kararı onamak
durumundadır. Ama bu durumda dahi meclis daha yüksek bir çoğun-
lukla aynı kararı vermek zorunda olduğu için, belediye başkanının ve-
tosu
ağırlıklı veto
olmakta ve yine belediye başkanının konumu daha
da güçlenmektedir. Ayrıca belediye başkanı, stratejik planı, bütçeyi,
belediyenin ve belediye personelinin performans ölçütlerini hazırlar,
belediyenin taşınmaz mallarını gelir ve giderlerini idare eder, bütçeyi
uygulayıp belediye personelini atar ve böylece belediye teşkilatını sevk
ve idare eder. Kısacası belediye başkanı, içinde bulunduğu teşkilatın
hiyerarşik lideridir, direktifler verir, yönlendirir, uygular. Görüldüğü
gibi belediye de yüklendiği görevler bakımından belediye başkanı son
derece güçlüdür.
Belediyelerin ilk amacı her ne kadar ilk eden belediye sakinleri-
nin hizmet ihtiyaçlarını karşılamak olsa da, yerel yönetim siyasetten
uzak değildir. Tüm seçilmişler gibi yerel yöneticiler de siyasetçidir-
ler ve üyesi oldukları partinin yönlendirmesine açıktırlar. Özellikle
Türkiye’de bu son derece belirgindir. Dikkat çekmeye çalıştığımız be-
lediyenin partizanca uygulamalara malzeme edilmesi değil daha zi-
yade belli bir partinin üyesi olan belediye başkanının, mecliste kendi
siyasi görüşünden ya da partisinden üyeler çoğunlukta bulundukla-
rında belediye başkanının elinin güçlendiğidir.
Aslında Türkiye’de belediyelerde uygulanan yerel yönetim sis-
temi kâğıt üstünde parlamenter sistemi andırmaktadır, zira belediye
meclisinin yukarıda anlatıldığı şekilde koşulları zor da olsa belediye
başkanını düşürebilme (esasında buna karar veren yerel meclis değil
Danıştay olsa da) imkânı vardır. Ama yukarıda da açıkladığımız ne-
denlerle belediye başkanının gücü yereldeki sistemi fiili bir başkanlık
rejimine dönüştürmektedir. Arıkboğa’ya göre de Türk yerel yöneti-
minde
meclis-başkan modeli
ve bu model içinde de
güçlü başkan modeli
uygulanmaktadır
41
. Yerelde sistem arayışı, sadece bizi değil idari sis-
41
İbid., s. 164