

TBB Dergisi 2012 (103)
Hayrettin YILDIZ
235
performans programına göre yürütülen faaliyetler, belediyenin per-
formans ölçütlerine göre gerçekleştirilen hedefler ve bu hedeflerde
meydana gelen sapmalar ve belediyenin borç durumunu bildirir metin
yer almalıdır. Kısacası faaliyet raporu yürütme organı olan belediye
başkanının hedeflediği proje ve planlara ne kadar uygun davrandığını
ve onları hangi derecede hayata geçirebildiğini ortaya koyar
25
.
Faaliyet raporunun mecliste oylanması sonucunda, eğer beledi-
ye meclisi rapordan ve dolayısıyla yapılan işlerden tatmin olmamış-
sa üye tamsayısının dörtte üçüyle belediye başkanının yetersizliğine
karar vererek başkanın görevden düşürülmesi sürecini başlatabilir.
Kanunu’nun 19. maddesi gereği faaliyet raporunun oylandığı oturu-
ma meclis başkan vekili başkanlık edecektir. Hükmün amacı belediye
başkanının yeterliliğinin değerlendirildiği bir oylamada, başkanın oy-
lamadan kendisi için olumlu sonuç şekilde meclisi etkileme ihtimali-
ni bertaraf etmektir. Oylama sonucu meclis üye tamsayısının dörtte
üçü ile belediye başkanının yetersizliğine karar verilirse, gensoru me-
todu için öngörülen süreç işletilerek toplantıya ilişkin tutanak meclis
başkan yardımcısı tarafından mahalli mülki idare amirine gönderilir.
Mülki amir de kendi görüşünü ekleyerek dosyayı son kararı vermek
üzere Danıştay’a gönderir. Danıştay yetersizlik kararını uygun görür-
se belediye başkanı başkanlıktan düşürülür.
3. YEREL İDAREYE ETKİ EDEN DİĞER YAPILAR
Özgürlük, eşitlik, etkinlik ve verimlilik kavramları yerel yöneti-
min ve onun tamamlayıcısı yerel demokrasinin vazgeçilmez kavram-
larıdır
26
. Fransız hukukçusu Hauriou
“modern devletlerin tek ihtiyacı sa-
dece iyi bir yönetim değil”
, aynı zamanda yerel yönetimlerin kendilerini
gerektiği gibi ifade edebilecekleri yeterli düzeyde bir
“kamusal özgür-
lüktür”
diyerek mahalli idareler için arzulanan hürriyeti tarif etmekte-
dir
27
.
Bu özgürlüğün gerçekleşebilmesi içinse merkezi yönetimin yerel
yönetime kendini ifade etme imkân sağlayacak yeterli bir manevra
25
ARIKBOĞA, Erbay, Yerel Yönetimler ve Organları: Organlar Arası İlişkilerin Üç
Boyutlu Analizi
,
op. cit., s. 183
26
ÖKMEN, Mustafa, Demokratik Yerinden Yönetim, Sivil Toplum ve Yerel Yöne-
timler, Yerel Siyaset Dergisi, Mart 2008, s. 21
27
HAURIOU Maurice
, Précis de droit administratif et de droit public,
12. baskı (1933),
Dalloz, 2002, s. 84-90