Background Image
Previous Page  234 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 234 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Hayrettin YILDIZ

233

leme süresi

olarak adlandırılmaktadır

22

. Yerel siyasette serinleme süresi

üç gün olarak öngörülmüştür. Bu tür sürelerin amacı, meclis üyele-

rine, yürütmenin düşürülmesine yol açabilecek derecede önemli bir

konuda, etraflı bir düşünme süresi tanımak, gündemin yenilik ve sı-

caklığına teslim olup ivedi kararlar verilmemesini sağlamaktır.

Parlamento hukukunda gensoru görüşmeleri sonrası verilen gü-

vensizlik önergesi kabul edilirse hakkında güvensizlik önergesi verilen

bakan ya da hükümet düşer. Ulusal mecliste güvensizlik önergesinin

kabulü üye tam sayısının salt çoğunluğuyla olur ve oylama yapılır-

ken yalnızca güvensizlik oyları sayılır. Lakin yerel siyasette öngörülen

sistem bu türden otomatik bir sonuç doğurmaz. Ve dahası belediye

başkanının düşürülmesi için daha ağır şekli koşullar öngörülmüştür.

Öncelikle belediye meclisinde güvensizlik önergesinin kabul edile-

bilmesi için meclis üye tamsayısının dörtte üçünün (3/4) bu önergeyi

kabul etmesi gerekmektedir. Meclis bu yüksek oranı sağlayabilirse,

meclisin kararı ve görüşmeleri kapsayan tutanak, meclis başkan vekili

tarafından mahallin mülkî idare amirine gönderilir. Süreç bununla da

tükenmez ve mülki idari amir kendi görüşünü de ekleyerek tutanağı

Danıştay’a gönderir. Danıştay yapacağı incelemeden sonra belediye

başkanın düşmesi ya da görevine devam etmesi hakkında nihai kararı

verir.

Danıştay’ın yapacağı incelemenin kapsamı da dikkat çekilmesi

gereken bir konudur. Yüksek mahkeme gensoru sonucunda yapılan

oylama neticesinde meclisten çıkan düşme kararını onaylamak zorun-

da değildir. Peki, Danıştay sadece usule ilişkin hukuki bir denetim

mi yapmalıdır yoksa aynı zamanda işin esasına girerek bir yerindelik

denetimi mi gerçekleştirmelidir? Uygulamada görülmüştür ki birçok

kararında Danıştay, yerindelik denetimi yapmakta, gensoruya daya-

nak teşkil eden savların doğruluğunu araştırmakta ve yerel meclisin

iradesine aykırı kararlar verebilmektedir

23

. Dolayısıyla Danıştay söz

konusu tavrıyla belediye meclisinin sahip olduğu bir yetkiye müdaha-

22

İbid., 302

23

Hiçbir belge ve kanıta dayanmayan soyut savlara dayanılarak, belediye başka-

nının başkanlıktan düşürülemeyeceği hakkında karar; Danıştay Sekizinci Daire-

si, 28 Mayıs 1986 Tarih ve E. 1986/221, K.1986/287 Sayılı Karar,

Danıştay Dergi-

si,

Sayı 64-65