

TBB Dergisi 2012 (103)
Hayrettin YILDIZ
233
leme süresi
olarak adlandırılmaktadır
22
. Yerel siyasette serinleme süresi
üç gün olarak öngörülmüştür. Bu tür sürelerin amacı, meclis üyele-
rine, yürütmenin düşürülmesine yol açabilecek derecede önemli bir
konuda, etraflı bir düşünme süresi tanımak, gündemin yenilik ve sı-
caklığına teslim olup ivedi kararlar verilmemesini sağlamaktır.
Parlamento hukukunda gensoru görüşmeleri sonrası verilen gü-
vensizlik önergesi kabul edilirse hakkında güvensizlik önergesi verilen
bakan ya da hükümet düşer. Ulusal mecliste güvensizlik önergesinin
kabulü üye tam sayısının salt çoğunluğuyla olur ve oylama yapılır-
ken yalnızca güvensizlik oyları sayılır. Lakin yerel siyasette öngörülen
sistem bu türden otomatik bir sonuç doğurmaz. Ve dahası belediye
başkanının düşürülmesi için daha ağır şekli koşullar öngörülmüştür.
Öncelikle belediye meclisinde güvensizlik önergesinin kabul edile-
bilmesi için meclis üye tamsayısının dörtte üçünün (3/4) bu önergeyi
kabul etmesi gerekmektedir. Meclis bu yüksek oranı sağlayabilirse,
meclisin kararı ve görüşmeleri kapsayan tutanak, meclis başkan vekili
tarafından mahallin mülkî idare amirine gönderilir. Süreç bununla da
tükenmez ve mülki idari amir kendi görüşünü de ekleyerek tutanağı
Danıştay’a gönderir. Danıştay yapacağı incelemeden sonra belediye
başkanın düşmesi ya da görevine devam etmesi hakkında nihai kararı
verir.
Danıştay’ın yapacağı incelemenin kapsamı da dikkat çekilmesi
gereken bir konudur. Yüksek mahkeme gensoru sonucunda yapılan
oylama neticesinde meclisten çıkan düşme kararını onaylamak zorun-
da değildir. Peki, Danıştay sadece usule ilişkin hukuki bir denetim
mi yapmalıdır yoksa aynı zamanda işin esasına girerek bir yerindelik
denetimi mi gerçekleştirmelidir? Uygulamada görülmüştür ki birçok
kararında Danıştay, yerindelik denetimi yapmakta, gensoruya daya-
nak teşkil eden savların doğruluğunu araştırmakta ve yerel meclisin
iradesine aykırı kararlar verebilmektedir
23
. Dolayısıyla Danıştay söz
konusu tavrıyla belediye meclisinin sahip olduğu bir yetkiye müdaha-
22
İbid., 302
23
Hiçbir belge ve kanıta dayanmayan soyut savlara dayanılarak, belediye başka-
nının başkanlıktan düşürülemeyeceği hakkında karar; Danıştay Sekizinci Daire-
si, 28 Mayıs 1986 Tarih ve E. 1986/221, K.1986/287 Sayılı Karar,
Danıştay Dergi-
si,
Sayı 64-65