

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı
294
Bu konuda ÖZBUDUN’a
28
göre; Cumhurbaşkanı ve Meclis Başka-
nı kendi takdirlerine dayanarak TBMM’yi toplantıya çağırabilecekleri
gibi, Bakanlar Kurulu’nun ya da TBMM üye tamsayının beşte birinin
yazılı istemi üzerine bu daveti yapmaya mecburdurlar. Dolayısıyla
Meclis Başkanı’nın bu konudaki yetkisi, sadece şekli bir inceleme yap-
maktan ibarettir. Yine TEZİÇ
29
de bu yönde düşünmekte ve şekli koşul-
ları taşıyan olağanüstü toplantı önergeleri üzerine Meclis Başkanı’nın
takdir yetkisinden söz edilemeyeceğini belirtmektedir
30
.
Anayasa’nın 93. maddesinde geçen
“çağrılır”
ve
“çağırır”
şeklin-
deki ifadelerin, Cumhurbaşkanı ve Meclis Başkanı açısından bağlı
yetkiyi ifade ettiğini belirten HAS’a
31
göre; şekli koşulları taşıyan bir
istem üzerine Cumhurbaşkanı veya Meclis Başkanı TBMM’yi olağa-
nüstü toplantıya çağırmak zorundadır. Ayrıca Anayasa’nın ilgili mad-
desiyle Cumhurbaşkanı ve Meclis Başkanı’na, TBMM’yi doğrudan
doğruya olağanüstü toplantıya çağırma yetkisi tanınarak, kendilerine
zaten takdir yetkisi verilmiştir. Nitekim yapılan değişiklik sonrasında
İçtüzük’te, bir süre sınırı da öngörülerek Meclis’i olağanüstü toplantı-
ya çağırma zorunluluğu açıkça ifade edilmiştir.
Doktrinde dile getirilen görüşlerin tamamına yakını Meclis
Başkanı’nın bu konuda takdir yetkisinin olmadığı yönündeyken uy-
gulamada neden farklılıkların yaşandığı sorusunun cevabı, aslında
“küskünler hareketi”
denilen olgunun altında yatmaktadır. Seçimlerde
aday gösterilmeyen ya da seçilme ihtimali düşük sıralardan aday gös-
terilen küskün milletvekillerinin Meclis’i olağanüstü toplantıya çağı-
rarak erken seçimleri erteletme girişimleri, bugüne kadar yapılan beş
erken seçimin hepsinin öncesinde yaşanmıştır. Söz konusu girişimler
içinde Meclis Başkanı’nın, gerekçe şartının yerine getirilmediğini öne
sürerek Meclis’i olağanüstü toplantıya çağırmadığı durumlar ise 1987
ve 1991 yıllarında yapılan seçimler öncesinde yaşanmıştır
32
.
28
Özbudun, a.g.e., s. 299
29
Aktaran: Neziroğlu, a.g.e., s. 12; Has, a.g.e., s. 379
30
Benzer yöndeki bir başka görüş için bkz. GÖZLER, K. (2004),
Türk Anayasa Hukuku
Dersleri
, Ekin Kitapevi, Bursa, s. 203. Ayrıca yine bu yöndeki diğer görüşler için
bkz. Has, a.g.e., s. 380, dn. 317
31
Has, a.g.e., s. 380
32
Has, a.g.e., s. 378-379