Background Image
Previous Page  295 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 295 / 465 Next Page
Page Background

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı

294

Bu konuda ÖZBUDUN’a

28

göre; Cumhurbaşkanı ve Meclis Başka-

nı kendi takdirlerine dayanarak TBMM’yi toplantıya çağırabilecekleri

gibi, Bakanlar Kurulu’nun ya da TBMM üye tamsayının beşte birinin

yazılı istemi üzerine bu daveti yapmaya mecburdurlar. Dolayısıyla

Meclis Başkanı’nın bu konudaki yetkisi, sadece şekli bir inceleme yap-

maktan ibarettir. Yine TEZİÇ

29

de bu yönde düşünmekte ve şekli koşul-

ları taşıyan olağanüstü toplantı önergeleri üzerine Meclis Başkanı’nın

takdir yetkisinden söz edilemeyeceğini belirtmektedir

30

.

Anayasa’nın 93. maddesinde geçen

“çağrılır”

ve

“çağırır”

şeklin-

deki ifadelerin, Cumhurbaşkanı ve Meclis Başkanı açısından bağlı

yetkiyi ifade ettiğini belirten HAS’a

31

göre; şekli koşulları taşıyan bir

istem üzerine Cumhurbaşkanı veya Meclis Başkanı TBMM’yi olağa-

nüstü toplantıya çağırmak zorundadır. Ayrıca Anayasa’nın ilgili mad-

desiyle Cumhurbaşkanı ve Meclis Başkanı’na, TBMM’yi doğrudan

doğruya olağanüstü toplantıya çağırma yetkisi tanınarak, kendilerine

zaten takdir yetkisi verilmiştir. Nitekim yapılan değişiklik sonrasında

İçtüzük’te, bir süre sınırı da öngörülerek Meclis’i olağanüstü toplantı-

ya çağırma zorunluluğu açıkça ifade edilmiştir.

Doktrinde dile getirilen görüşlerin tamamına yakını Meclis

Başkanı’nın bu konuda takdir yetkisinin olmadığı yönündeyken uy-

gulamada neden farklılıkların yaşandığı sorusunun cevabı, aslında

“küskünler hareketi”

denilen olgunun altında yatmaktadır. Seçimlerde

aday gösterilmeyen ya da seçilme ihtimali düşük sıralardan aday gös-

terilen küskün milletvekillerinin Meclis’i olağanüstü toplantıya çağı-

rarak erken seçimleri erteletme girişimleri, bugüne kadar yapılan beş

erken seçimin hepsinin öncesinde yaşanmıştır. Söz konusu girişimler

içinde Meclis Başkanı’nın, gerekçe şartının yerine getirilmediğini öne

sürerek Meclis’i olağanüstü toplantıya çağırmadığı durumlar ise 1987

ve 1991 yıllarında yapılan seçimler öncesinde yaşanmıştır

32

.

28

Özbudun, a.g.e., s. 299

29

Aktaran: Neziroğlu, a.g.e., s. 12; Has, a.g.e., s. 379

30

Benzer yöndeki bir başka görüş için bkz. GÖZLER, K. (2004),

Türk Anayasa Hukuku

Dersleri

, Ekin Kitapevi, Bursa, s. 203. Ayrıca yine bu yöndeki diğer görüşler için

bkz. Has, a.g.e., s. 380, dn. 317

31

Has, a.g.e., s. 380

32

Has, a.g.e., s. 378-379