

Parlamenter Sistem ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme
260
Öte yandan hükümet istikrarsızlığını parlamenter sisteme bağla-
mak isabetli bir değerlendirme olmadığı gibi hükümet istikrarından
daha önemli olan ise siyasi istikrardır. Her ne kadar siyasi istikrarın
varlığını hükümet istikrarına bağlayan/indirgeyen yaygın bir yanlış
53
söz konusu ise de bu iki kavram birbirinden farklı olup siyasi istikrar,
hükümet istikrarını da içine alan ancak ondan daha geniş bir kavram-
dır. Hiç kuşkusuz hükümet istikrarı siyasi istikrar açısından gerekli bir
unsur olmakla birlikte yeterli değildir. Nitekim ülkemizde 1950-1960
yılları arasında hükümet istikrarı olmasına karşın bu istikrar, siyasi
istikrarın sağlanması için yeterli olmamıştır.
54
2. Cumhurbaşkanının Konumu
Yukarıda değinildiği gibi parlamenter sisteme yönelik eleştirile-
rin odak noktasını hükümet istikrarsızlığı ve yürütmenin güçsüzlüğü
oluşturmaktadır. Nitekim 1982 Anayasası da bu eleştirilerden hareket-
le yürütmeyi güçlendirilerek siyasi istikrarsızlığının önüne geçmeyi
amaçlayan düzenlemeler yapmıştır. Ancak vesayetçi
55
bir anlayışla
başbakan ve bakanlar kurulu yerine, parlamenter sistemin mantığını
zorlayacak şekilde cumhurbaşkanın yetkilerini artıran/genişleten
56
1982 Anayasası, böylece hem parlamenter sistemden bir hayli sapmış
hem de yürütmenin iki kanadı arasında sorunların doğmasına zemin
53
Lijphart (Otuz Altı), s. 130-131; Cengiz Gül – Kasım Karagöz,
“Çağdaş Siyasal Re-
jimlerde Etkin Yürütme Olgusu”,
Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt
XI, Sayı 1-2, Yıl 2007, s. 716; Gülgün Erdoğan Tosun – Tanju Tosun, Türkiye’nin
Siyasal İstikrar Arayışı Başkanlık ve Yarı Başkanlık Sistemleri, 1. Baskı, İstanbul
1999, s. 3.
54
Turhan, s. 178; Türkiye’de son on yıldır tek parti iktidarı nedeniyle bir hükümet
sorunu yaşanmamışsa da ülkede siyasi istikrarın olduğundan söz etmek zor-
dur. Gerek 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer döneminde iktidar partisi
ile yaşanan sorunlar gerek Genel Kurmay Başkanlığının 27 Nisan 2007 tarihli
(kamuoyunda e-muhtıra olarak adlandırılan) açıklaması gerek iktidar partisine
karşı açılan kapatma davası ve gerekse muhalefet partilerinin hükümet ve cum-
hurbaşkanlığı makamıyla sorunlu ilişkileri toplumda siyasi bir kutuplaşmaya yol
açmakta ve siyasi istikrarı zedelemektedir. Bu sorunların parlamenter sistemden
kaynaklanmadığı ise açıktır.
55
Faruk Bilir,
“Yeni Anayasada Yasama Yürütme İlişkileri”,
Ankara Strateji Enstitüsü
http://www.ankarastrateji.org/yazar/doc-dr-faruk-bilir/yeni-anayasada-yasa-ma-yurutme-iliskileri/ (23.12.2012); Sevinç, s. 121.
56
Şeref Gözübüyük – Turgut Tan, İdare Hukuku Genel Esaslar, Cilt I, Ankara 2001,
s. 167-168; Özbudun, s. 335.