Background Image
Previous Page  257 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 257 / 441 Next Page
Page Background

Parlamenter Sistem ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme

256

karşın devletin başı sıfatıyla yaptığı işlemleri ise karşı-imza kuralının

istisnalarından saymıştır.

34

Sözgelimi Anayasa’nın 104. maddesindeki

yasama ve yargı ile ilgili yetkiler, cumhurbaşkanının devlet başı sıfa-

tıyla tek başına yapabileceği işlemlerdendir.

Bu konuda Anayasa Mahkemesi ile doktrin arasında bir paralellik

bulunmakla birlikte özellikle cumhurbaşkanının devletin başı sıfatıyla

yaptığı

“idari ve icrai”

nitelik taşıyan kimi yetkiler açısından tereddüt-

ler bulunmaktadır. Sözgelimi Yükseköğretim Kurulu ve üniversiteler

gibi

“idare”

içerisinde yer alan ve idari yetkiler kullanan kimi kuru-

luşlara yapılacak atamaların cumhurbaşkanınca tek başına yapılacak

işlemlerden sayılması ve üstelik bu işlemlere karşı yargı yolunun ka-

patılmasının, parlamenter sistemle bağdaşmadığı ve sakıncalı olduğu

yönünde çeşitli eleştiriler bulunmaktadır.

35

3. Bakanlar Kurulunun Sorumluluğu

Başbakanın başkanlığında kolektif bir yapıya sahip olan bakanlar

kurulunun siyasi sorumluluğu, parlamenter sistemin belirleyici ve ayı-

rıcı özelliklerinden birisi olarak kabul edilmektedir. Buna göre bakan-

ların bireysel ve kolektif olarak parlamentoya karşı sorumluluğu söz

konusudur. Kolektif sorumluluk, bakanlar kurulunun genel siyasetinin

belirlenmesi ve yürütülmesinden doğmakta ve bunun bir sonucu ola-

rak parlamento güvensizlik oyu ile bakanlar kurulunun görevine son

verebilmektedir. Ayrıca başbakana güvensizlik oyu verilmesi halinde

de (başbakanın bakanlar kurulu içerisindeki konumundan ötürü) aynı

sonuç doğmakta ve bakanlar kurulunun görevi sona ermektedir.

36

Bireysel sorumluluk ise bir bakanın, bakanlığının hizmetlerinden

dolayı sorumlu tutularak görevine son verilmesi halinde ortaya çık-

maktadır. Bireysel sorumluluğun söz konusu olabilmesi için sorum-

luluğu gerektiren işlemin bakanlar kurulunda görüşülmemiş ve ba-

kanlar kurulunun genel siyasetine ilişkin olmaması gereklidir. Ancak

başbakan tarafından, konunun bakanlar kurulunda görüşüldüğü ve

34

AYM, E. 1979/22, K. 1979/45, KT. 18.12.1979; AYM, E. 1992/37, K. 1993/18, KT.

27.04.1993.

35

Özbudun, s. 314; Tanör – Yüzbaşıoğlu, s. 311.

36

Teziç, s. 410-412; İstisnai bir örnek olarak Hırvatistan’da hükümet, yasamayla bir-

likte devlet başkanına karşı da sorumludur. Bkz. Şeref İba – Rauf Bozkurt, 100

Soruda Türk Parlamento Hukuku, Gözden Geçirilmiş 3. Baskı, Ankara 2006, s. 4.