Background Image
Previous Page  262 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 262 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

İ. Halil ASİLBAY

261

hazırlamıştır.

57

Özellikle Anayasa’nın 119-122. maddeleriyle olağanüs-

tü dönemlerde cumhurbaşkanına tanınan yetkiler, onu adeta sistemin

temel unsuru haline getirmiştir.

58

Oysa parlamenter sistemlerde cum-

hurbaşkanlığı makamının güçlendirilmesi tercih edilen bir durum de-

ğildir. Bir yandan tarafsız ve sorumsuz olması istenilen diğer yandan

önemli yetkiler verilen bir makamın, sistemin işleyişinde çeşitli sorun-

lara yol açması kaçınılmazdır.

59

Önemle belirtmek gerekir ki parlamenter sistemde devlet baş-

kanlığı makamına etkin bir rol verilmesi, fren ve denge unsuru olarak

kabul edilmesi isabetli değildir. Aksi halde, bu makamın sembolik ve

etkisiz kuvvet olma özelliği ortadan kalkacak; böylece parlamento ve

bakanlar kurulu arasındaki dengeyi/denklemi bozacaktır. Oysa parla-

menter sistemde, devlet başkanı denge ve uyumu sağlayan değil boz-

mayan bir konumda olmak zorundadır.

60

Özellikle cumhurbaşkanının

parlamento çoğunluğu ile farklı siyasi eğilimlere sahip olması duru-

munda, yürütme içinde bir çatışma ve uyumsuzluğun ortaya çıkması

güçlü bir ihtimal olacaktır. Hiç kuşkusuz bu çatışma ortamı ise yürüt-

menin güçlendirilmesinden çok zayıflatılmasına hizmet edecektir.

61

Sonuç

Siyasi istikrar, hükümet istikrarını da içine alan geniş ve üst bir

kavramdır. Bu nedenle siyasi istikrarı sadece hükümet istikrarına

bağlayan/indirgeyen bir yaklaşım, doğru bir başlangıç noktası olma-

yacaktır. Dolaysıyla parlamenter sisteme sadece bu yönden yapılan

eleştirilerin yüzeysel ve kolaycı bir değerlendirmenin ürünü olduğu-

nu söylemek zor değildir. Her ne kadar, Turhan’ın ifadesiyle hükü-

met istikrarsızlığı, parlamenter sistemin doğasında saklı olan zayıf bir

yanı

62

ise de, bu istikrarının tek başına bir

“değer”

olup olmadığı sorgu-

57

Turhan, s. 165; Kuzu, s. 119; Sevinç, s. 117.

58

Tanör – Yüzbaşıoğlu, s. 418.

59

Uluşahin,

“iki başlılık”

ve

“iki kanatlılık”

ayrımı yaparak saf parlamenter sistem-

lerde iki başlılığın söz konusu olamayacağını; dengeyi kanatların sağladığı iki

kanatlı yapının normal, iki başlılığın ise normalden bir sapma olduğunu; 1982

Anayasası’nın ise iki başlı bir yürütme yapılanması kurduğunu özgün bir şekilde

ortaya koymuştur. Bkz. Uluşahin (Tehdit ve Tehlikeler), s. 32.

60

Uluşahin (Tehdit ve Tehlikeler), s. 32.

61

Erdoğan – Yazıcı, s. 19.

62

Turhan, s. 56.