

TBB Dergisi 2013 (104)
Taner GEÇMEZ
277
sarı ve tekliflerin Genel Kuruldaki görüşmeleri sırasında, milletvekil-
leri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde için iki
önerge verilebilmesini ve siyasi parti gruplarına mensup milletvekille-
rinin birer önerge verme haklarının da saklı tutulmasını teminen yeni
bir düzenleme yapılmıştır. Ayrıca 91. madde kapsamında görüşülen
tasarı ve tekliflerde metne ek veya yeni madde ihdasına ilişkin öner-
gelerle madde veya maddelerin yeniden görüşülmesine karar verildi-
ği takdirde ilgili bölümün görüşmesi yapılmaksızın ilgili madde veya
maddeler üzerinde görüşme yapılacağı konusuna ve verilecek önerge
sayısına açıklık getirilmiştir
27
.
3. Tasarı ve Tekliflerin Türkiye Büyük Millet Meclisinde
Görüşülme Usul ve Esasları
Türkiye Büyük Millet Meclisinin görevlerinden biri kanun koy-
mak, değiştirmek veya kaldırmaktır (Anayasa m.87). Tasarı ve teklifle-
rinin görüşülme usul ve esasları Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzü-
ğü ile düzenlenir (Anayasa m.88)
Tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda görüşülme usul ve esasları
İçtüzüğün 81. maddesi başta olmak üzere muhtelif maddelerinde dü-
zenlenmektedir. Çalışmamızın amacı her ne kadar özel yasama yön-
temi olarak temel kanun olsa da öncelikle tasarı ve tekliflerin Genel
Kurulda görüşülme usul ve esaslarına ilişkin genel hükümlerden bah-
setmek konunun daha iyi anlaşılabilmesi ve farklılığın ortaya konula-
bilmesi açısından isabetli olacaktır.
Genel Kurulda komisyonlar ancak başkan, başkanvekili veya o
konu için seçilmiş özel sözcü/sözcüler tarafından temsil olunabilir
(İçtüzük m.45) . Hükümet ise görüşmelerin başından sonuna kadar
olmak kaydıyla ancak Başbakan, ilgili bakan veya zorunlu hallerde
yetkilendirilmiş birinci derecede sorumlu daire amirlerinden bir kamu
görevlisi tarafından temsil olunabilir. Hükümeti temsile yetkili birinin
görüşmenin başında hazır bulunmadığı durumlarda görüşme bir defa-
ya mahsus olmak üzere gelecek birleşime bırakılır. (İçtüzük m.62) Hü-
kümet temsilcisi bulunmadığında görüşmenin akıbetinin ne olacağına
dair İçtüzükte açık hüküm bulunmasına rağmen komisyon temsilcisi
27
Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 1321, s.2. TBMMTD, T. 30.1.2007, D. 22,
YY. 5, C. 145, B. 56.