Background Image
Previous Page  278 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 278 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

277

sarı ve tekliflerin Genel Kuruldaki görüşmeleri sırasında, milletvekil-

leri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde için iki

önerge verilebilmesini ve siyasi parti gruplarına mensup milletvekille-

rinin birer önerge verme haklarının da saklı tutulmasını teminen yeni

bir düzenleme yapılmıştır. Ayrıca 91. madde kapsamında görüşülen

tasarı ve tekliflerde metne ek veya yeni madde ihdasına ilişkin öner-

gelerle madde veya maddelerin yeniden görüşülmesine karar verildi-

ği takdirde ilgili bölümün görüşmesi yapılmaksızın ilgili madde veya

maddeler üzerinde görüşme yapılacağı konusuna ve verilecek önerge

sayısına açıklık getirilmiştir

27

.

3. Tasarı ve Tekliflerin Türkiye Büyük Millet Meclisinde

Görüşülme Usul ve Esasları

Türkiye Büyük Millet Meclisinin görevlerinden biri kanun koy-

mak, değiştirmek veya kaldırmaktır (Anayasa m.87). Tasarı ve teklifle-

rinin görüşülme usul ve esasları Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzü-

ğü ile düzenlenir (Anayasa m.88)

Tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda görüşülme usul ve esasları

İçtüzüğün 81. maddesi başta olmak üzere muhtelif maddelerinde dü-

zenlenmektedir. Çalışmamızın amacı her ne kadar özel yasama yön-

temi olarak temel kanun olsa da öncelikle tasarı ve tekliflerin Genel

Kurulda görüşülme usul ve esaslarına ilişkin genel hükümlerden bah-

setmek konunun daha iyi anlaşılabilmesi ve farklılığın ortaya konula-

bilmesi açısından isabetli olacaktır.

Genel Kurulda komisyonlar ancak başkan, başkanvekili veya o

konu için seçilmiş özel sözcü/sözcüler tarafından temsil olunabilir

(İçtüzük m.45) . Hükümet ise görüşmelerin başından sonuna kadar

olmak kaydıyla ancak Başbakan, ilgili bakan veya zorunlu hallerde

yetkilendirilmiş birinci derecede sorumlu daire amirlerinden bir kamu

görevlisi tarafından temsil olunabilir. Hükümeti temsile yetkili birinin

görüşmenin başında hazır bulunmadığı durumlarda görüşme bir defa-

ya mahsus olmak üzere gelecek birleşime bırakılır. (İçtüzük m.62) Hü-

kümet temsilcisi bulunmadığında görüşmenin akıbetinin ne olacağına

dair İçtüzükte açık hüküm bulunmasına rağmen komisyon temsilcisi

27

Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı. 1321, s.2. TBMMTD, T. 30.1.2007, D. 22,

YY. 5, C. 145, B. 56.