

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun
278
bulunmadığında görüşmenin akıbetinin ne olacağı hakkında İçtüzük-
te hüküm bulunmamaktadır. Ancak İçtüzüğün 87. maddesinin dör-
düncü fıkrası ve 45. maddesinin ikinci fıkrası değişiklik önergeleriyle
ilgili olarak tesis edilecek işlem konusunda komisyon temsilcisi ve ko-
misyonun belli sayıdaki üyesinin varlığını aradığına göre komisyon
temsilcisi olmaksızın görüşmelerin başlamasına veya devam etmesine
olanak bulunmamaktadır
28
.
Komisyonun ve Hükümetin Genel Kurulda yerini alması ile gö-
rüşmelere başlanır.
Öncelikle tasarı ve teklifin tümü hakkında görüşme açılır. Aksi,
Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurul tarafından kararlaştırılma-
dığı takdirde tasarı ve tekliflerin tümü hakkında siyasi parti grupları,
komisyon ve Hükümet adına yapılan konuşmaların süresi yirmi da-
kika ve iki üyenin kendi adlarına yaptıkları konuşmaların süresi on
dakikadır
29
.
Tasarı ve teklifin tümünün görüşülmesi tamamlandıktan sonra
tüm üzerinde soru ve cevap işlemi yapılır. Tasarı ve teklifin tümü üze-
rindeki soru ve cevap süresi yirmi dakikadır
30
.
28
BAKIRCI, komisyonun Genel Kurulda görüşmelerde hazır bulunması gerektiğini
komisyonlara sorulacak soruları (İçtüzük m.60/6) cevaplayabilmesi gerekçesine
dayandırmaktadır. Bkz. Fahri BAKIRCI, TBMM’nin Çalışma Yöntemi,
imge Kita-
bevi, Ankara, 2000, s.411. Ancak komisyonların sorulan soruları cevaplandırabil-
mesi amacıyla Genel Kurulda bulunması gerektiği görüşünün isabetli olmadığı
kanaatindeyiz. Zira İçtüzükte gerek komisyona gerekse Hükümete soru sorula-
bileceği düzenlenmiştir. Hükümet temsilcisinin bulunmadığı durumlarda bir de-
faya mahsus erteleme mümkündür ve ikinci toplantıda Hükümet temsilcisinin
olup olmadığına bakılmaksızın görüşmelere başlanacaktır. Dolayısıyla İçtüzük
Koyucunun komisyona sorulacak sorular ile Hükümete sorulacak sorular arasın-
da niteliksel bir ayrıma dayalı olarak Hükümet temsilcisinin olmadığı durumlar-
da bir defaya mahsus gelecek birleşime bırakılacağına dair hüküm ihdas ettiğini
düşünmek mümkün görünmemektedir. Genel Kurulda komisyonun muhakkak
temsil edilmesinin amacı, kanaatimizce komisyonun Genel Kurul görüşmelerine
esas olacak raporu tanzim etmesi dolayısıyla da kendi uhdesinde olan bir metin
üzerinde yapılabilecek muhtemel değişiklikler üzerinde görüşlerinin muhakkak
alınması zorunluluğudur.
29
Anayasa Mahkemesi kanun tasarı ve teklifinin tümü üzerinde görüşme açılma-
dan veya maddelere geçilmesi hususunda karar alınmadan doğrudan maddelere
geçilmesini ve bu suretle görüşmelerin yapılmasını iptal nedeni saymaktadır. Bkz.
Anayasa Mahkemesi, 14.3.1974 T, 1973/33 E, 1974/9 K.
30
Her ne kadar gerek tasarı ve teklifin tümü gerekse maddeleri üzerinde yapılan
soru ve cevap işlemi, milletvekillerinin ve bu suretle de kamuoyunun görüşülen
konu ile ilgili bilgi edinmesi amacına hizmet etse de uygulamada görüşülen ko-