Background Image
Previous Page  385 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 385 / 441 Next Page
Page Background

Yargıtay Kararları

384

321. maddesinde ise;

“Yargıtay, aleyhine itiraz olunan hükmü han-

gi cihetten kanuna muhalif görmüşse o cihetten bozar, hükmün bozulmasına

sebep olan kanuna muhalefet keyfiyeti, bu hükme esas olarak tespit edilen va-

kıalarda olmuş ise bu muameleler dahi aynı zamanda bozulur”

hükmü yer

almaktadır.

Bu maddelere göre, Yargıtay temyiz nedenleriyle bağlı olmak-

sızın, temyiz dilekçesinde ileri sürülsün veya sürülmesin son karara

etkili olan tüm yasaya aykırılıkları kendiliğinden inceleyip hükmü

bozabilir. Yargıtay’ca yapılacak denetimde, mevcut kanıtların yerel

mahkemece yanlış değerlendirildiği ve bu nedenle somut olaya ilişkin

hukuki nitelemenin yanlış yapıldığı sonucuna varılırsa, karar esastan

bozulmakla birlikte, uygulanması gereken hukuki kurallar da göste-

rilecektir. Lehe temyiz davasında ise, suç niteliğinin belirlenmesinde

yanılgıya düşüldüğü belirlenirse, cezanın tür ve miktarı yönünden

önceki hükümle belirlenmiş olan cezadan daha ağır olamayacağı ko-

şulu ile yasaya aykırı olan hükmün bozulmasına karar verilecek, suç

niteliği dışındaki sair hallerde ise eleştiri ile yetinilerek, aleyhe temyiz

olmadığı vurgulanmak suretiyle hüküm onanacaktır.

Olağan yasa yolları olan itiraz ve temyize ilişkin hükümlerden

sonra, uyuşmazlığın çözümü için olağanüstü bir yasa yolu olan yasa

yararına bozma kurumunun uygulanma koşulları ile sonuçlarının da

belirlenmesinde zorunluluk bulunmaktadır.

Öğretide “

olağanüstü temyiz

” 23.03.2005 gün ve 5320 sayılı Ceza

Muhakemeleri Yasasının Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Ya-

sanın 18. maddesi ile yürürlükten kaldırılan 1412 sayılı CYUY’nda

yazılı emir

” olarak adlandırılan bu olağanüstü yasa yolu, 5271 sayılı

CYY’nın 309 ve 310. maddelerinde “

kanun yararına bozma

” olarak yeni-

den düzenlenmiştir.

5271 sayılı Yasanın 309. maddesi uyarınca, hâkim veya mahkeme-

ce verilip istinaf veya temyiz incelemesinden geçmeksizin kesinleşen

karar veya hükümlerde, maddi hukuka veya yargılama hukukuna iliş-

kin hukuka aykırılık bulunduğunu öğrenen Adalet Bakanlığı, o karar

veya hükmün Yargıtay’ca bozulması istemini, yasal nedenlerini açık-

layarak Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına yazılı olarak bildirecek-

tir. Bunun üzerine Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı da hükmün veya

kararın bozulması istemini içeren yazısına bu nedenleri aynen yazarak