

TBB Dergisi 2013 (104)
Tahir ERDEM
75
Bireysel emeklilik sistemi ile amaçlanan kamu sosyal güvenlik sis-
temlerine alternatif bir özel emeklilik sistemi yaratılması değildir. Tam
aksine, kamu sosyal güvenlik sistemine üye olan ve aktif prim öde-
yenlere ek avantajlar sağlayarak ve gerçek gelir beyanı teşvik edilerek
vergi gelirlerinin artırılmasını öngören, kayıtdışılığın azaltılmasına ve
mevcut sosyal güvenlik kurumlarının malî gelirlerinin artırılmasına
yönelik bir sistemdir. Bu nedenle, bireysel emeklilik sistemi, hiç bir
şekilde kamu sosyal güvenlik sisteminin özelleştirilmesi değil, sosyal
güvenlik sistemini tamamlayıcı nitelikte gönüllü katılıma dayalı ek
emeklilik sistemidir.
Bu süreçte, ülkemiz açısından yeni olan sistemin sağlıklı bir şe-
kilde yaygınlaştırılması ve kendisinden beklenen bireysel ve toplum-
sal sonuçları sağlayabilmesi için önemli vergi destekleri getirilmiştir.
BES’in vergilendirme boyutuna ilişkin düzenlemeler 4697 sayılı Ka-
nunla
3
yapılmıştır. Sisteme yönelik vergi düzenlemeleri genel olarak
sistemle ilgili üç aşamayı temel alarak şekillendirilmiştir. Bu aşamalar
sırasıyla bireylerin sisteme katıldığı dönem, katkı paylarının değerlen-
dirildiği dönem ve son olarak sisteminden katılımcıya ödeme yapıl-
dığı ayrılma ya da emeklilik dönemidir. 4697 sayılı Kanunla yapılan
ve sistemin vergisel boyutuna ilişkin düzenlemelerin uygulanmasına
ışık tutmak açısından Gelir İdaresi tarafından 3 seri nolu Gelir Vergisi
Sirküleri
4
kapsamında açıklamalar yapılmıştır.
Ülkemizde, yakın bir zamanda uygulamaya giren BES öngörülen
vergi desteklerinin de etkisiyle gerek katılımcı sayısı gerek üretilen fon
tutarı itibariyle başarılı sayılabilecek bir gelişim grafiği izlemektedir.
12/03/2012 tarihi itibariyle BES kapsamında katılımcıların fon tutarı
15.971.794.360 TL’ye ulaşmış ve toplam 2.741.966 katılımcı sayısıyla
12.989.326.096 TL tutarında fon yatırıma yönlendirilmiştir.
5
Bugün gelinen noktada, ilgili Bakanlıklar tarafından BES kapsa-
mında öngörülen vergi indirimine dayalı teşvik sisteminden katılım-
cıların sadece % 35’lik kısmının yararlanabildiği dolayısıyla da kalan
% 65’lik kısmın yararlanmadığı gerekçesiyle yeni bir teşvik sisteminin
3
4697 sayılı
“Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”
10.07.2001
tarihli ve 24458 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
4
13.08.2003 tarihli ve 3 Seri Nolu Gelir Vergisi Sirküleri için bknz.
www.gib.gov.tr5
İstatistik verileri için bknz;
http://www.egm.org.tr