

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi
76
kurulmasının tasarlandığı yönünde somut açıklamalar yapılmıştır.
6
Konuya ilişkin olarak hazırlanan kanun tasarının
7
genel gerekçesinde
de mevcut sistemin yerine sistemdeki katılımcıların doğrudan devlet
katkısı yöntemi ile daha etkin şekilde teşvik edilmesinin hedeflendi-
ği belirtilmiştir. Bu kapsamda, vergi indirimine dayalı olarak çalışan
mevcut sistem yerine yeni sistemde tüm katılımcılara devletin katkı
sağlanması öngörülerek vergi mükellefi olsun ya da olmasın BES’e gi-
ren herkesin devlet tarafından eşit oranda teşvik edilmesinin amaç-
landığı duyurulmuştur. Bu doğrultuda, yeni sistem kapsamında vergi
indirimi uygulamasından vazgeçilerek katılımcıların bireysel emekli-
lik hesabına yaptıkları katkının yıllık brüt asgari ücretin yüzde 25’i ile
sınırlı olan tutarı kadar bir devlet katkısı yapılması öngörülmektedir.
Çalışmamızda, BES’e yönelik yeni teşvik sisteminin temel unsuru-
nu oluşturan devlet katkısı modelinin Anayasal dayanakları üzerinde
durulacaktır. Bu kapsamda, bir yandan vergi gelirleriyle finanse edile-
cek söz konusu modelin
“bireysel”
varlık artışına odaklı yapısının yasa-
ma tasarrufunun amaç unsuru olarak zorunlu ayağını teşkil eden
“kamu
yararı”
na uygunluğu araştırılacaktır. Diğer yandan kişisel tasarrufların
artırılması için bireysel emeklilik sistemine yapılması öngörülen dev-
let katkısının Anayasanın 73’üncü maddesinde belirtilen nitelikte vergi
gelirleriyle karşılanabilecek bir kamu gideri sayılıp sayılamayacağı ve
dolayısıyla da finansman yöntemi olarak mali egemenliğe dayalı ver-
gilendirme imkanına kaynak teşkil edip edemeyeceği Anayasa Mahke-
mesinin konuya ilişkin emsal kararları ve ülkemizin sosyal ve ekonomik
yapısına ilişkin istatistiki verileri ışığında ele alınacaktır.
1. MALİ EGEMENLİK VE VERGİLENDİRME YETKİSİNİN
KAMU YARARI VE KAMU GİDERİ KAVRAMLARI
KAPSAMINDA SINIRLARI
1.1. MALİ EGEMENLİK VE VERGİLENDİRME YETKİSİ
Vergi ilişkisi kamu hukuku alanında yer alan ve tarafların irade
ve statü itibariyle asimetrik konumda bulunduğu bir zeminde cereyan
eder. Temelinde cebrilik bulunan ve toplumu oluşturan tüm bireylere
6
http://www.aa.com.tr/tr/balkanlar/45972--bireysel-emeklilige-devlet-katkisi-geliyor
7
http://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tasari_teklif_sd.sorgu_yonlendirme