Background Image
Previous Page  95 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi

94

a) On yıl süreyle prim, aidat veya katkı payı ödemeden ayrılanlara

yapılan ödemeler,

b) On yıl süreyle katkı payı ödemiş olmakla birlikte bireysel emek-

lilik sisteminden emeklilik hakkı kazanmadan ayrılanlar ile diğer san-

dık ve sigortalardan on yıl süreyle prim veya aidat ödeyenlere ve ve-

fat, malûliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan

ödemeler,

c) Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile

bu sistemden vefat, malûliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ay-

rılanlara yapılan ödemeler menkul sermaye iradıdır.

Düzenleme kapsamında anapara(semaye)-irat ayrımı yapılmaksı-

zın katılımcılara ya da hak sahiplerine yapılan ödemelerin tamamının

menkul sermaye iradı olarak tanımlanmış olması uygulamada tered-

düt ve uyuşmazlılara neden olmaktadır.

44

2.1.3.2. İstisna Uygulaması

GVK’nın menkul sermaye iratlarında istisnaları düzenleyen 22’nci

maddesinin ilk fıkrasında BES kapsamında katılımcılara yapılan öde-

melere ilişkin bir hükmü yer verilmiştir. Buna göre,

• Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu

sistemden vefat, malûliyet veya tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ay-

rılanlara yapılan ödemelerin % 25’i,

• Türkiye’de kâin ve merkezi Türkiye’de bulunan diğer sigorta şir-

ketlerinden on yıl süreyle prim ödeyenler ile vefat, malûliyet veya

tasfiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara yapılan ödemelerin %

10’u,

• Tek primli yıllık gelir sigortalarından yapılan ödemelerin tamamı

gelir vergisinden müstesnadır. İstisna edilen tutar üzerinden

GVK’nın 94 üncü maddenin birinci fıkrasının (15) numaralı bendine

göre tevkifat yapılmaz.

44

Detaylı bilgi için bknz; Tahir Erdem,

“Bireysel Emeklilik Stopajına İlişkin Önemli Bir

Yargı Kararı”

, Lebib Yalkın, S: 89, Mayıs 2011.