Background Image
Previous Page  90 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 90 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Tahir ERDEM

89

maddesinde sözü edilen Devlet bütçesinin kaynağını oluşturduğu için dola-

yısiyle bu paralardan yardım adı veya başka adlar altında karşılıksız ödeme-

lerde bulunulması sonucunu doğurur. Anayasa’nın vergi ödevini koyan 61.

maddesi, herkesin kamu giderlerini karşılamak üzere malî gücüne göre vergi

ödemekle yükümlü olduğunu hükme bağlamıştır. Demek ki Anayasa’nın 61.

maddesine dayanılarak kanunlarla konulmuş malî yükümlerden elde edilen

paraların ancak kamu giderlerinin karşılanması yolunda kullanılması dü-

şünülebilir. Böyle olduğuna göre sorunun çözülebilmesi için siyasî partilere

Devletçe ödenecek yardım paralarının kamu giderleri arasında yer alıp ala-

mıyacağının araştırılması zorunludur. Bu zorunluk önce ve özellikle siyasî

partilerin ve gördükleri işlerin niteliği üzerinde durulmasını gerekli kılar.

40

Çünkü siyasî partilerin kamu hizmeti gören birer kamu kurumu olduğu, hiç

değilse kamu yararına çalıştıkları saptanıp kabul edilmedikçe bunlara Devlet-

çe yardımda bulunulabilmesi düşünülemez.”

“Bir siyasî partinin toplum ve Devlet düzenini, kamu faaliyetlerini be-

lirli görüşlerin doğrultusunda yönetmesi, denetlemesi ve etkilemesi kamu

hizmeti niteliğini taşır. Ancak bu hizmetin yerine getirilmesi o siyasî parti

mensuplarının Türkiye Büyük Millet Meclisine, Hükümete ve mahallî idare-

lerin seçimle iş başına gelen kuruluşlarına girmeleriyle başlar ve bu mensup-

ların aracılığı ile gerçekleşir. Hizmetleri görenlere ise, hizmetlerin karşılığı

olarak Devletçe ve mahallî idarelerce para ödendiği de bilinmektedir. Siyasî

partilerin kamu hizmeti niteliğindeki çalışmaları ancak bu dar çerçeve içinde

söz konusu edilebilir. Bu çerçevenin dışında siyasî partiler bakımından kamu

hizmeti sayılabilecek bir çalışma düşünülemiyeceği gibi yukarıdan beri açık-

lanan nedenlerle de partilerin birer kamu kurumu olarak kabul edilmelerine

olanak yoktur.

Siyasî partiler kamu hizmeti gören veya kamu yararına çalışan kuru-

luşlar değildir. Bunlara Devletçe yapılacak para yardımının kamu giderleri

arasında yeri olamaz. Anayasa’nın 61. maddesi ise herkesin kamu giderlerini

karşılamak üzere malî gücüne göre vergi ödemekle yükümlü olduğunu hük-

me bağlamıştır. Anayasa’nın bu maddesine dayanılarak kanunlarla konulmuş

malî yükümlerden elde edilen paralardan bir bölümü ile siyasî partilere yar-

dım edilebilmesinin olanağı ve anayasal desteği yoktur. Siyasî partilere Dev-

letçe yardım edilmesi ilke bakımından Anayasa’ya aykırıdır.

41

40

AYMK, 18 ve 19 Şubat 1969, E. 1968/26, K. 1969/14, 25.02.1970 tarihli ve 13430

sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

41

AYMK, 02/02/1971, E. 1970/12, K. 1971/13, 09.07.1971 tarihli ve 13890 sayılı Res-