

TBB Dergisi 2013 (104)
Tahir ERDEM
91
hilinde indirim konusu yapılmasına imkân sağlanmıştır. Vergi indiri-
mi yoluyla BES’e katılım teşvik edilmiş ve böylece bireysel emeklilik
sisteminin kurulmasından beklenen faydaların gerçekleştirilmesi he-
deflenmiştir.
42
2.1.1.1. İşverenler Tarafından Ödenen Katkı Paylarının İndirimi
BES’in yaygınlaştırılması açısından öngörülen önemli araçlardan
biri işverenlerin sponsorluğunda çalışanlar adına sisteme yapılan kat-
kılardır. 4697 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi ile GVK’nın 40’ıncı mad-
desine eklenen 9’uncu bent hükmü uyarınca, işverenler tarafından
çalışanları adına ödenen katkı paylarının belirli şartlar ve sınırlama-
lar dahilinde ücretle ilişkilendirilmeksizin ticari kazancın tespitinde
doğrudan gider olarak dikkate alınabileceği yönünde düzenleme ya-
pılmıştır. Bu bağlamda, çalışanlar adına işverenler tarafından ödenen
şahıs sigorta primlerinin, ücret olarak tevkifata tabi tutulduktan sonra
ticari kazancın tespitinde, GVK’nın 40/1’inci maddesi uyarınca gider-
leştirilmesi esası benimsenmiştir.
Buna karşın, GVK’nın 40/9’uncu maddesiyle işverenler tarafın-
dan çalışanları adına ödenen katkı paylarının belirli sınırlar dahilinde
ücretle ilişkilendirilmeksizin doğrudan giderleştirilmesine imkan ta-
nınmıştır. Dolayısıyla, bu ikili yaklaşım tarzı içinde, yeni kurulan BES
lehine bir düzenleme ile işverenlerce çalışanlar adına ödenen katkı
paylarının doğrudan giderleştirilmesine olanak tanınarak BES’e yöne-
lik vergi avantajı yaratılmıştır.
Bu kapsamda işverenler tarafından ücretliler adına bireysel emek-
lilik sistemine ödenen katkı payları safi kazancın tespit edilmesi için
ticari kazançtan indirilir. Ancak, gerek işverenler gerekse ücretliler ta-
rafından bireysel emeklilik sistemine ödenen ve vergi matrahının tes-
pitinde dikkate alınan katkı paylarının toplamı, ödendiği ayda elde
edilen ücretin % 10’unu ve yıllık olarak asgari ücretin yıllık tutarını
aşamaz. Bakanlar Kurulu bu oranı % 20 oranına kadar artırmaya ve
belirtilen haddi asgari ücretin yıllık tutarının iki katını geçmemek üze-
re yeniden belirlemeye yetkilidir.
42
4697 sayılı Kanun gerekçesi,
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem21/yil01/ss729m.htm