Background Image
Previous Page  92 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 92 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Tahir ERDEM

91

hilinde indirim konusu yapılmasına imkân sağlanmıştır. Vergi indiri-

mi yoluyla BES’e katılım teşvik edilmiş ve böylece bireysel emeklilik

sisteminin kurulmasından beklenen faydaların gerçekleştirilmesi he-

deflenmiştir.

42

2.1.1.1. İşverenler Tarafından Ödenen Katkı Paylarının İndirimi

BES’in yaygınlaştırılması açısından öngörülen önemli araçlardan

biri işverenlerin sponsorluğunda çalışanlar adına sisteme yapılan kat-

kılardır. 4697 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi ile GVK’nın 40’ıncı mad-

desine eklenen 9’uncu bent hükmü uyarınca, işverenler tarafından

çalışanları adına ödenen katkı paylarının belirli şartlar ve sınırlama-

lar dahilinde ücretle ilişkilendirilmeksizin ticari kazancın tespitinde

doğrudan gider olarak dikkate alınabileceği yönünde düzenleme ya-

pılmıştır. Bu bağlamda, çalışanlar adına işverenler tarafından ödenen

şahıs sigorta primlerinin, ücret olarak tevkifata tabi tutulduktan sonra

ticari kazancın tespitinde, GVK’nın 40/1’inci maddesi uyarınca gider-

leştirilmesi esası benimsenmiştir.

Buna karşın, GVK’nın 40/9’uncu maddesiyle işverenler tarafın-

dan çalışanları adına ödenen katkı paylarının belirli sınırlar dahilinde

ücretle ilişkilendirilmeksizin doğrudan giderleştirilmesine imkan ta-

nınmıştır. Dolayısıyla, bu ikili yaklaşım tarzı içinde, yeni kurulan BES

lehine bir düzenleme ile işverenlerce çalışanlar adına ödenen katkı

paylarının doğrudan giderleştirilmesine olanak tanınarak BES’e yöne-

lik vergi avantajı yaratılmıştır.

Bu kapsamda işverenler tarafından ücretliler adına bireysel emek-

lilik sistemine ödenen katkı payları safi kazancın tespit edilmesi için

ticari kazançtan indirilir. Ancak, gerek işverenler gerekse ücretliler ta-

rafından bireysel emeklilik sistemine ödenen ve vergi matrahının tes-

pitinde dikkate alınan katkı paylarının toplamı, ödendiği ayda elde

edilen ücretin % 10’unu ve yıllık olarak asgari ücretin yıllık tutarını

aşamaz. Bakanlar Kurulu bu oranı % 20 oranına kadar artırmaya ve

belirtilen haddi asgari ücretin yıllık tutarının iki katını geçmemek üze-

re yeniden belirlemeye yetkilidir.

42

4697 sayılı Kanun gerekçesi,

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem21/

yil01/ss729m.htm