

TBB Dergisi 2013 (105)
Mustafa T. YÜCEL
17
2011 yılı verilerine göre mahkumiyet/beraat kararları (%) dağılımı
Mahkeme türü
Mahkumiyet
Beraat
CMK.250-Ağır Ceza
75
25
Ceza Mahkemeleri (TCK ve Özel
Ceza Kanunlarına göre)
62
38
1.Ceza Mahkemeleri (TCK)
56
44
2.Ceza Mahkemeleri (Özel Ceza
Kanunları)
75
25
Çocuk Mahkemeleri
75
25
Avrupa Konseyi’nin
Ceza Adalet Sisteminde Savcılığın Rolü
ile ilgili
tavsiye kararına (2000/19) göre, savcı aşağıda belirtilenleri gerçekleş-
tirebilecek durumda olmalıdır:
4
• Ceza siyaseti önceliklerinin etkin bir şekilde uygulanması fikrini de
göz önünde bulundurarak kolluğa uygun talimatları vermeli; ve
• Farklı kolluk birimlerinin var olduğu durumlarda, davaları tek
tek, bu davaları en iyi şekilde ele alacaklarını düşündüğü birim-
lere dağıtmalıdır.
• Savcılar, hâkimlerin bağımsızlığına ve tarafsızlığına mutlak bir şe-
kilde saygı göstermelidirler.
• Savcılar mahkemedeki yargılama sırasında nesnel ve adil olmalı-
dır. Savcılar, özellikle, yargılamanın adil bir biçimde yürütülmesi
için gerekli her türlü ilgili olgu ve hukuki argümanın (lehte/aleyh-
te) mahkemeye sunulmasını sağlamalıdırlar.
• Savcılar özellikle kanunda aksi öngörülmediği sürece ellerinde
bulunan yargılamanın akışını etkileyecek nitelikteki delilleri diğer
taraflara göstererek
silahların eşitliği ilkesini
güvence altına almaya
çalışmalıdırlar.
Avrupa Konseyi’nin “
Ceza adaletinin yönetimi”
ile ilgili tavsiye ka-
rarına (Rec.95/12) göre de,
• İş yükünün verimli şekilde yönetimi ile farklı kategorideki dava-
ların uygun işlemlere tabi tutulması için ölçütler belirlenmelidir.
4
Bkz. Savcılar İçin İnsan Hakları El Kitabı, Ankara Barosu Yayınları, 3.bası, 2007.