Background Image
Previous Page  96 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 96 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (106)

Ertuğrul YUVALI

95

lar ve Toplu iş Sözleşmesi Kanununda da

6

,

7

benzeri düzenlemeler ön-

görülmüştür. Çalışmamızda ise ekseriyetle İş Kanunu’nun söz konusu

hükümleri incelenecektir.

Bu başlık altında son olarak belirtelim ki; çalışmamızda işe almada

ve ücrette kadın işçilere yönelik ayrımcılık hususu incelenmiş, fakat

işveren feshinde kadın işçilere yönelik ayrımcılık konusu “fesih” olgu-

sunun çok kapsamlı olması ve kanaatimizce tek başına ayrı bir çalış-

mada incelenmesi gereğinden kapsam dışı bırakılmıştır.

I ) İŞE GİRME VE ÇALIŞMA ŞARTLARININ TESPİTİNDE

CİNSİYET EŞİTLİĞİ

Çalışma hayatında kadın erkek eşitliği doğal olarak öncelikle işe

alınma ve meslek seçimi konularında, akabinde ise çalışma şartlarında

gündeme gelecektir.

Genel olarak bakıldığında 4857 sayılı İş Kanunu’nun cinsiyete da-

yalı ayrımcılığı her yönüyle bertaraf etmeye çalıştığı söylenebilir. Ni-

tekim Anayasa’nın 10. maddesini temel alan İş Kanunu cinsiyet ayrı-

mı yasağını mutlak ayrımcılık yasağı olarak öngörmüş ve söz konusu

maddenin üçüncü fıkrasında ise; işveren, biyolojik veya işin niteliğine

ilişkin sebepler zorunlu kılmadıkça, bir işçiye, iş sözleşmesinin yapıl-

masında, şartlarının oluşturulmasında, uygulanmasında ve sona er-

mesinde, cinsiyet veya gebelik nedeniyle doğrudan veya dolaylı farklı

işlem yapamayacağı ifade edilmiştir.

Bu noktada belirtelim ki; kural olarak işe almada işverenin eşit

davranma borcu bulunmasa da, iş mevzuatımızın bazı alanlarında işe

almada ayrımcılık yasağının açıkça düzenlendiği görülmektedir. Bun-

lardan belki de en kapsamlısı işe almada cinsiyet ayrımcılığını yasak-

6

18.10.2012 tarihinde kabul edilen ve 07.11.2012 tarihinde Resmi Gazete yayımla-

nan 6356 Sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu; 5/5/1983 tarihli ve

2821 sayılı Sendikalar Kanununu ve 5/5/1983 tarihli ve 2822 sayılı Toplu İş Söz-

leşmesi, Grev ve Lokavt Kanununu yürürlükten kaldırmıştır.( Yayımlandığı Res-

mi Gazete: Tarih: 07.11.2012 Sayı: 28460).

7 Nitekim söz konusu Kanunun 26 maddesinin 3. fıkrasında “Kuruluşlar, faaliyet-

lerinden yararlanmada üyeleri arasında eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasaklarına

uymakla yükümlüdür. Kuruluşlar, faaliyetlerinde toplumsal cinsiyet eşitliğini

gözetir” ifadesine yer verilmiştir.