Background Image
Previous Page  187 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 187 / 505 Next Page
Page Background

Çevre Örgütlerinin Çevresel Yönetime Katılma Sürecinde Dayandığı Haklar

186

de Rio Deklarasyonu “Çevre konuları tüm ilgili vatandaşların uygun

seviyede katılımıyla ele alınabilir. Ulusal seviyede, her birey çevreye

dair umumi makamlarca tutulan bilgilere zararlı maddelere dair bil-

gileri ve kendi topluluklarındaki faaliyetleri içerecek şekilde erişim

hakkına ve karar verme süreçlerine katılım fırsatına sahip olmalıdır.

Devletler bilgiyi geniş bir şekilde elde edilebilir yaparak ulusal bi-

linç ve katılımı kolaylaştırmak ve teşvik etmelidirler. Islah ve çareyi

de içeren adli ve idari raporlara etkili erişim sağlanmalıdır” şeklinde

düzenlenen 10. İlkesi kapsamında doğrudan, “

Yerli insanlar ve onların

toplulukları ve diğer yöresel topluluklar bilgileri ve geleneksel tecrübelerinden

dolayı çevresel idare ve gelişme üzerinde hayati bir role sahiptirler. Devletler

onların kimliklerini, kültürlerini ve çıkarlarını fark etmeli ve hakkıyla des-

teklemeli ve devam ettirilebilir kalkınmanın başarılmasında etkili katkılarını

sağlamalıdır

” şeklinde düzenlenen 22. İlkesi kapsamında katılımdan ve

bilgi edinmeden bahsetmektedir.

Böylece devletler çevre hakkının yanına, karar verme süreçlerine

katılım ve katılımın etkinliğini sağlayacak bilgi edinme ilkelerini kabul

etmişlerdir. Bu prensipler pek çok uluslararası sözleşmede ya da me-

tinde yer almak suretiyle

46

çevre hukukunun teamül kuralları haline

gelmişlerdir. Kural olarak teamül kuralları bir davranışın düzenli ve

sürekli tekrarlanması ve bu nedenle toplumda zorunlu olduğu yargısı-

nın oluşması şartlarına bağlıdır. Ancak bu maddi ve öznel şartlar çevre

hukuku alanında hayat bulamamaktadır. Çünkü çevre hukuku, yeni

bir hukuk dalıdır ve bu alanda taraflar taahhütlerini eyleme geçirme

konusunda isteksizlerdir. Bu sebeple çevre hukukunda uluslararası te-

amül eylem tekrarı ile değil çevresel ilkelerin ya da normların düzenli

şekilde metinsel tekrarıyla oluşmaktadır.

47

46

İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi madde 4, Birleşmiş Milletler Çölleşmeyle

Mücadele Sözleşmesi madde 3,10 ve 13, Sınır Aşan Çevresel Etki Değerlendirmesi

Sözleşmesi (

Espoo Sözleşmesi

) madde 2, Endüstriyel Kazaların Sınır Aşan Etkileri

Sözleşmesi (Helsinki Sözleşmesi) madde 9, Tehlikeli Faaliyetler Neticesinde

Meydana Gelen Zararlardan Doğan Lugano Sözleşmesi madde13, Rio Deklaras-

yonu sonrası ilgili Devletlerin Rio Deklarasyonu ile taahhüt ettikleri ilke ve hedef-

leri ne kadar sürede ne kadar kaynak ayırarak gerçekleştireceklerini belirttikleri

bir zaman çizelgesi olan Gündem 21 belgesi bölüm 8. Her ne kadar bu düzenleme-

lerin hukuki bir bağlayıcılığı bulunmasa da sürekli tekrarlanacağı için örf ve adet

kuralı olarak çevre hukuku kaynakları arasında yer almaya aday olmuşlardır.

47

Alexandre Kiss & Jean-Pierre Beurier, s.69 vd.; Jean-Marc Lavieille, Droit Interna-

tional De L’Environnement,

Ellipses

, 3. Baskı, Paris, 2010, s.59.