

TBB Dergisi 2013 (107)
Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU / Barış TEKSOY
239
ortaya çıkacak bir uyuşmazlığın hallinde, hangisine öncelik verilece-
ği konusundaki tereddütlerin giderilmesi amacıyla 90. maddenin son
fıkrasına hüküm eklenmektedir”, denilmektedir. Hükmün gerekçesin-
den “temel hak ve özgürlükler” ile kastedilenin geniş anlamıyla “insan
hakları” olduğu ve bunun Anayasa’da açıkça düzenlenen temel hak
ve özgürlüklerin ötesine geçtiği sonucuna ulaşmak mümkündür.
46
Bu
yaklaşımın kabulü halinde, “temel hak ve özgürlüklere ilişkin millet-
lerarası antlaşmalar” kavramına, içinde insan hakları ifadesi geçmese
bile, insan haklarına ilişkin konuları düzenleyen tüm uluslararası ant-
laşmaların dâhil edildiği
47
sonucuna ulaşılabilir.
48
Çalışma konumuz açısından soruna bakarsak, vatandaşlık hakkı-
nın, dolayısıyla Sözleşme’nin, hükmün kapsamına girip girmediğinin
tespiti gereklidir. Vatandaşlık, Anayasa’nın Dördüncü Bölümü’nde
46
“Kuşkusuz bu terim, ne Anayasa’daki
“temel hak ve hürriyetler”
ile sınırlı olarak
anlaşılabilir, ne de Anayasadaki temel
hak ve özgürlükler listesiyle sınırlı tutu-
labilir. Usulüne göre
yürürlüğe koyduğumuz, yani kısaca onayladığımız tüm
uluslararası
sözleşmelerdeki insan hakları ve temel özgürlükler,
bu terimin kap-
samı içindedir. Bu terim, ister kişisel ve siyasal hakları, ister ekonomik, sosyal ve
kültürel hakları, isterse
“üçüncü”
ya da/hatta
“dördüncü”
kuşak olarak nitelenen
görece yeni
insan hakları olsun, onayladığımız ve onaylayacağımız tüm sözleşme-
lerde güvenceye bağlanan tüm insan haklarını kapsar”: Gülmez, M.: İnsan Hak-
ları Uluslararası Sözleşmelerinin İç Hukukta Doğrudan Uygulanması (Anayasa
m.90/son), Türkiye Barolar Birliği, Panel, İkinci Oturum, Ankara 5 Kasım 2004,
s.65, (Tebliğ); Gülmez, M.: “Anayasa Değişikliği Sonrasında İnsan Hakları Söz-
leşmelerinin İç Hukuktaki Yeri ve Değeri”,
TBB Dergisi
, Ankara 2004, S.54, s.153,
(İnsan Hakları Sözleşmeleri).
47
Anayasa m. 90/5’in lafzî yorumuyla yetinmeyip, sistematik yoruma başvurulursa
benzer sonuçla karşılaşılabilir. Sistematik yorum, bir hukuk kuralının, hukuksal
düzenleme içindeki yerine bakılmasını gerektirir. Bu açıdan bakarsak, hükmün
uluslararası antlaşmalar başlığı altında düzenlendiğini görürüz. Hükümde, ulus-
lararası antlaşmaların hepsi değil; bu antlaşmalardan “belli bir kısmının”, kanun-
larla aynı konuda farklı hükümler içermeleri halinde, kanuna göre üstün tutula-
cakları kuralı getirilmiştir. Anayasa’nın anayasa şikayetini konu alan hükmünde
(Any m.148) düzenlenen “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin” bu antlaşmalar
arasında daha farklı bir yeri olduğu yolunda bkz. Altıparmak, K.: Kadının Soyadı:
Temel Haklar Rejimini Düşünmek İçin Bir Fırsat”,
<http://bianet.org/biamag/bianet/131635-kadinin-soyadi-temel-haklar-rejimini-dusunmek-icin-bir-firsat>,
(30.5.2013).
48
Anayasa m. 90 bakımından dikkat edilmesi gereken bir başka husus, “antlaşma”
kavramının niteliğine ilişkindir. “Hukukî mahiyeti ve dolayısıyla bağlayıcılık vas-
fı açısından aralarında fark olmamasına rağmen, milletlerarası hukuk kuralları
getiren yazılı belgeler için 14 kadar değişik terim kullanılmaktadır. Anayasa’nın
90. maddesinde, bu terimlerden en genel olanı seçilmiştir”. Bkz. Karagülmez,
s.165. Bu nedenle, inceleme konumuz olan Sözleşme’nin vatansızlığa ilişkin bir
“antlaşma” olduğu açıktır.