Background Image
Previous Page  262 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 262 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Özlem TÜZÜNER

261

olmadığı; aksine bütün halk katmanlarında sosyal bir ihtiyaç olduğu

yönünde görüş beyan edilmiştir

67

. Zevkliler ve Tahiroğlu ise, kumar

borcunun ödenmesinin toplumda yerleşmiş bir kural olduğu sonucu-

na varmıştır

68

.

Kumar ve bahisten doğan borcun, eksik borç yerine, hükümsüz

olarak nitelendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. Sorunun çözümü,

kumar ve bahsin, ahlâka, kamu düzenine ve/veya emredici hukuk

kurallarına aykırı olup olmadığı noktasında gizlidir. Eğer kumarın,

ahlâka, kamu düzenine ve/veya emredici hukuk kuralına aykırı ol-

duğu sonucuna ulaşılabilirse,

de lege ferenda

kumar ve bahisten doğan

borçların eksik borç olarak düzenlenmesinin yerinde olmadığı; eksik

borç düzenlemesinin kaldırılması gerektiği; yeni düzenlemede, idarî

izinle işleyen piyangolar haricinde, kumar ve bahis borcunun, Türk

Borçlar Kanunu’nun 27’inci maddesinin emrine uygun olarak hüküm-

süz sayılması gerektiği iddia edilebilir.

Sosyal kurallar hukuktan ibaret değildir. Ahlâk, din

69

ile örf ve

adet kuralları da, diğer sosyal kurallar çatısı altında toplumsal yaşamı,

67

Feyzioğlu

, s. 130, 131. Kumarın ahlâka aykırı olmadığı yönünde bkz.

Necip

, s. 8, 10,

11.

68

Tahiroğlu B./Erdoğmuş B.

, Roma Hukuku Meseleleri, İstanbul, 2010, s. 12.

Zevkliler/Ertaş/Havutcu/Aydoğdu/Cumalıoğlu

, s. 51.

69

İslâm hukukunun temel kaynağı Kur’an’da, Bakara sûresinin 219’uncu ve Mâide

sûresinin 90 ile 91’inci ayetlerinde, kumar açıkça yasaklanmıştır. Bu ayetlere bağlı

olarak, klasik fıkıh ilminde, garar ve cehalet (belirsizlik) içeren bütün sözleşmeler

batıl addedilmektedir. Gerçekten, İslâm hukuk düzeni, kumar zihniyetine yaban-

cıdır. Onun sömürüye ve sömürgeciliğe imkân tanımayan; adaletsizliğe, ferdiyet-

çiliğe, riba, kumar ve spekülatif işlemlere karşı olan yapısı garar içeren akitleri

mevcut kapitalist düzenden dışlar.

Tabakoğlu A.

, Bir İlim Olarak İslâm İktisadı, İslâm Hukuku Araştırmaları Dergi-

si, Ekim 2010, S. 16, İslâm İktisadı Özel Sayısı, s. 11-34, s. 31; 8.3.2013 tarihinde

http://www.islamhukuku.com/Uploads/Sayilar/islam%20hukuku%20dergi-

si%2016648.pdf adresinden erişildi.

Sağlam H.

, Sigorta Sözleşmesinde Belirsizlik Var Mıdır? Sigortada Belirsizliğin

Varlığı Tartışmalarının

İslâm

Hukuku Açısından Değerlendirilmesi, 15.2.2013 ta-

rihinde

www.e-akademi.org/makaleler/hsaglam-3.htm

adresinden erişildi.

Maliki A.

, İslâm Hukukunda Ceza, Birinci Baskı, Ankara, 2002, s. 36, 37; 8.3.2013

tarihinde

http://www.kalifaat.org/pdf/Ukubat.pdf

adresinden erişildi.

Çalışkan İ.

,

İslâm Hukukunda Ceza Kavramı ve Hadd Cezaları, s. 367-397, s. 380,

381; 8.3.2013 tarihinde

http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/775/9915.pdf

adresinden erişildi.

Cüveycâtî Â.

, İslâm Hukukunda Sigorta ve Fâiz Hakkında Bir

Risâle, Çeviren:

Ekinci B. E.

, AÜEHFD, S. 1-2, C. 4, s. 597-615; 8.3.2013 tarihinde

http://hukuk.erzincan.edu.tr/dergi/makale/2000_1_27.pdf

adresinden erişildi.

Hatemi H.

, İslâm Hukuku Dersleri, İstanbul, 2012, s. 90.