

TBB Dergisi 2013 (108)
Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK
219
Bu anlamda, YUKK’nın açık hükmü, işlediği suç nedeniyle hapis ceza-
sına mahkûm edilen yabancı hakkında, koşullu salıverilmeden yarar-
landıktan ve herhalde cezasının infazı tamamlandıktan sonra sınır dışı
kararının verilmesi gerekeceği şeklinde anlaşılmaya müsaittir
38
.
2. Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı
suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar (m. 54(1)(b))
:
YUKK uyarınca terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar
amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar da sınır
dışı edilecektir. Ancak bu sınır dışı sebebi, çeşitli gerekçelerle eleştiriye
açıktır.
Öncelikle, hükümde yer verilen “
çıkar amaçlı suç örgütü
” kavra-
mından ne anlaşılması gerektiği belirsizdir
39
. Zira, “
çıkar amaçlı suç ör-
gütü
” Kanunda tanımlanmadığı gibi, bu kavramın tanımına yer veren
4422 sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanunu da 2005
yılında yürürlüğe giren 5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yü-
rürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun m. 18(1)(d) hükmüyle
yürürlükten kaldırılmıştır. 5237 sayılı TCK’da da “
çıkar amaçlı suç örgü-
tü
” tanımlanmamıştır. Sadece TCK’nın 220. maddesinde “
Suç işlemek
amacıyla örgüt kurma
” suçuna ilişkin genel düzenlemeye yer verilmiş-
tir
40
. Anılan hükümde TCK’nın suç saydığı fiilleri işlemek amacıyla
38
Hükmün eleştirisi için bkz. İnsan Hakları ve Mazlumder İçin Dayanışma Merkezi
(MAZLUMDER): ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’ Hakkında
Değişiklik Önerileri, 23.5.2012, s. 6.
39
Bununla birlikte aynı hükümde geçen “
terör
” kavramı ile “
terör suçlusu
” ve “
terör
suçları
”na ilişkin düzenleme 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununda yer almak-
tadır. Anılan Kanunun 1. maddesinde “
terör
”, “
cebir ve şiddet kullanarak; baskı, kor-
kutma, yıldırma, sindirme veya tehdit yöntemlerinden biriyle, Anayasada belirtilen Cum-
huriyetin niteliklerini, siyasî, hukukî, sosyal, laik, ekonomik düzeni değiştirmek, Devletin
ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmak, Türk Devletinin ve Cumhuriyetin
varlığını tehlikeye düşürmek, Devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele ge-
çirmek, temel hak ve hürriyetleri yok etmek, Devletin iç ve dış güvenliğini, kamu düzenini
veya genel sağlığı bozmak amacıyla bir örgüte mensup kişi veya kişiler tarafından girişi-
lecek her türlü suç teşkil eden eylemler
” olarak tanımlanmış, söz konusu maddede
belirlenen amaçlara ulaşmak için meydana getirilmiş örgütlerin mensubu olup
da, bu amaçlar doğrultusunda diğerleri ile beraber veya tek başına suç işleyen
veya amaçlanan suçu işlemese dahi örgütlerin mensubu olan (m. 2) veya terör ör-
gütüne mensup olmasa dahi örgüt adına suç işleyen kişiler (m. 3(2)) terör suçlusu
sayılmıştır. Terör suçları, 3713 sayılı Kanunun 3 ve 4. maddelerinde sayılmıştır.
40
TCK’nın 220. maddesi hakkında bkz. BOZLAK, A.: “Çıkar Amaçlı Organize Suç-
larla Mücadeleye İlişkin Temel Hukukî Düzenlemeler ve Başlıca İlkeler”,
Polis Bi-
limleri Dergisi
, 2009, C. 11, S. 3, s. 73 vd.