Background Image
Previous Page  220 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 220 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

219

Bu anlamda, YUKK’nın açık hükmü, işlediği suç nedeniyle hapis ceza-

sına mahkûm edilen yabancı hakkında, koşullu salıverilmeden yarar-

landıktan ve herhalde cezasının infazı tamamlandıktan sonra sınır dışı

kararının verilmesi gerekeceği şeklinde anlaşılmaya müsaittir

38

.

2. Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı

suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar (m. 54(1)(b))

:

YUKK uyarınca terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar

amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar da sınır

dışı edilecektir. Ancak bu sınır dışı sebebi, çeşitli gerekçelerle eleştiriye

açıktır.

Öncelikle, hükümde yer verilen “

çıkar amaçlı suç örgütü

” kavra-

mından ne anlaşılması gerektiği belirsizdir

39

. Zira, “

çıkar amaçlı suç ör-

gütü

” Kanunda tanımlanmadığı gibi, bu kavramın tanımına yer veren

4422 sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleriyle Mücadele Kanunu da 2005

yılında yürürlüğe giren 5320 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yü-

rürlük ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun m. 18(1)(d) hükmüyle

yürürlükten kaldırılmıştır. 5237 sayılı TCK’da da “

çıkar amaçlı suç örgü-

” tanımlanmamıştır. Sadece TCK’nın 220. maddesinde “

Suç işlemek

amacıyla örgüt kurma

” suçuna ilişkin genel düzenlemeye yer verilmiş-

tir

40

. Anılan hükümde TCK’nın suç saydığı fiilleri işlemek amacıyla

38

Hükmün eleştirisi için bkz. İnsan Hakları ve Mazlumder İçin Dayanışma Merkezi

(MAZLUMDER): ‘Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’ Hakkında

Değişiklik Önerileri, 23.5.2012, s. 6.

39

Bununla birlikte aynı hükümde geçen “

terör

” kavramı ile “

terör suçlusu

” ve “

terör

suçları

”na ilişkin düzenleme 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununda yer almak-

tadır. Anılan Kanunun 1. maddesinde “

terör

”, “

cebir ve şiddet kullanarak; baskı, kor-

kutma, yıldırma, sindirme veya tehdit yöntemlerinden biriyle, Anayasada belirtilen Cum-

huriyetin niteliklerini, siyasî, hukukî, sosyal, laik, ekonomik düzeni değiştirmek, Devletin

ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü bozmak, Türk Devletinin ve Cumhuriyetin

varlığını tehlikeye düşürmek, Devlet otoritesini zaafa uğratmak veya yıkmak veya ele ge-

çirmek, temel hak ve hürriyetleri yok etmek, Devletin iç ve dış güvenliğini, kamu düzenini

veya genel sağlığı bozmak amacıyla bir örgüte mensup kişi veya kişiler tarafından girişi-

lecek her türlü suç teşkil eden eylemler

” olarak tanımlanmış, söz konusu maddede

belirlenen amaçlara ulaşmak için meydana getirilmiş örgütlerin mensubu olup

da, bu amaçlar doğrultusunda diğerleri ile beraber veya tek başına suç işleyen

veya amaçlanan suçu işlemese dahi örgütlerin mensubu olan (m. 2) veya terör ör-

gütüne mensup olmasa dahi örgüt adına suç işleyen kişiler (m. 3(2)) terör suçlusu

sayılmıştır. Terör suçları, 3713 sayılı Kanunun 3 ve 4. maddelerinde sayılmıştır.

40

TCK’nın 220. maddesi hakkında bkz. BOZLAK, A.: “Çıkar Amaçlı Organize Suç-

larla Mücadeleye İlişkin Temel Hukukî Düzenlemeler ve Başlıca İlkeler”,

Polis Bi-

limleri Dergisi

, 2009, C. 11, S. 3, s. 73 vd.