Background Image
Previous Page  242 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 242 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

241

Diğer yandan, idarî gözetim kararına karşı sulh ceza mahkemesi-

ne başvuru süresi Kanunda düzenlenmemiştir. Bu çerçevede kişinin

idarî gözetim altında bulunduğu süre içerisinde böyle bir başvuruyu

her zaman yapabileceği kabul edilebilir.

İdari gözetim kararına karşı mahkemeye başvurulması, aynı hü-

küm uyarınca idarî gözetimi durdurmaz. Sulh ceza hâkiminin ince-

lemesi için öngörülen süre en çok 5 gündür ve hâkimin kararı kesin-

dir

97

. Bununla birlikte, idarî gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya

değiştiği iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvuru yapılabilir.

İdari gözetim işlemine karşı yargı yoluna başvuranlardan, avukatlık

ücretlerini karşılama imkânı bulunmayanlara talepleri hâlinde 1136

sayılı Avukatlık Kanunu hükümlerine göre avukatlık hizmeti sağlanır

(m. 57(3))

98

.

YUKK’nın idarî gözetime ilişkin hükümleri AİHM’nin içtihadında

vurguladığı hususları düzenlemesi bakımından önemlidir. Mahkeme

Abdolkhani and Karimnia v. Turkey

kararında ilk kez Türk hukukunda

idarî gözetim kararının verilmesi ve uzatılmasına ilişkin usûl ile idarî

gözetim süresi bakımından açık bir yasal düzenlemenin olmaması

sebebiyle ilgililerin idarî gözetim altına alınmakla özgürlüklerinden

mahrum bırakıldığına ve bu sebeple Sözleşmenin 5. maddesinin 1.

paragrafının

99

ihlal edildiğine hükmetmiş

100

, sonraki tarihli kararların-

da da aynı anlayışı benimsemiştir

101

. Keza Mahkeme, Sözleşmenin 5.

97

Sulh ceza mahkemesinin kararına karşı itiraz hakkının düzenlenmesi gerekliliği

hakkında bkz. ERKEM, s. 12.

98

İdari gözetim altında tutulan yabancılara adlî yardım imkânı sağlanması olumlu

bir gelişme olarak kabul edilmekle birlikte, bu kimselerin kimlik belgelerinin bu-

lunmaması, adlî yardım makamlarına erişim sorunları ve adlî yardım için resmî

makamlardan talep edilen belgelere erişim zorlukları sebebiyle bu kimseler bakı-

mından basitleştirilmiş başvuru yollarına ilişkin bir düzenleme getirilmesi öneril-

miştir: ERKEM, s. 12.

99

Anılan hüküm uyarınca herkes özgürlük ve güvenlik hakkına sahiptir. Aynı

maddede belirtilen haller dışında ve yasanın öngördüğü usûle uygun olmadan

hiç kimse özgürlüğünden yoksun bırakılamaz.

100

Abdolkhani and Karimnia v. Turkey

, para. 135. Bkz. EKŞİ, Tasarı, s. 164 vd.

101

Athary v. Turkey

, No. 50372/09, para. 31-32;

Alipour and Hosseinzadgan v. Turkey

,

No. 6909/08, 12792/08, 28960/08, para. 57;

Dbouba v. Turkey

, No.15916/09, para.

50;

Charahili v. Turkey

, No. 46605/07, para. 66;

Z.N.S. v. Turkey

, No. 21896/08, para.

56;

Ranjbar and Others v. Turkey,

No. 37040/07, para. 41;

Tehrani and Others v. Tur-

key,

No. 32940/08, 41626/08, 43616/08, para. 73. Anılan kararların Türkçe tercü-

meleri için bkz. EKŞİ, N.: “AİHM’in Sığınma Talebi Reddedilen İran Vatandaşının

Sınır dışı İşlemleri Tamamlanıncaya Kadar İdari Gözetim Altında Tutulmasını