Background Image
Previous Page  325 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 325 / 417 Next Page
Page Background

İbralaşmayı Yoksayan Etik İlişki/Yozlaşan Gerekçe

324

konu, hak ve özgürlüğün geliştirdiği özelliklerin keşfini önlemekte

yahut sınırlamaktadır.

Akademinin bu konuda üzerine düşeni dört ikilik yaptığını söy-

lemek gerekçesizlik modellerini şımartmak, olanları kutsamak, me-

rakları uyutmak demektir. Bilimin kıblesi meraktır. İlgisini, merakını

ve sorularını unutan bir akademinin gerekçe konusunda genelleşerek

derinleşmesi olanaksızdır. Gerekçe hakkının kurumsallaşması için ya-

pılanlarla yapılacakların çokluğu sınırların ötesinde dişini tırnağına

takan hukuki çalışmalarla sabittir.

Özellikle gelecek vaat eden mastır ve doktora tezlerinin buraya

odaklanması, etrafını kolaçan ederek yerel hukukun ihtiyacı olanı bu-

lup ithal etmesi, başkası ile arasında oluşan kod farkının nedenlerini

belirleyerek gidermesi gereksinimi aşan bir ihtiyaçtır. Dahası bu alan-

da oluşan çoraklığın, kuraklığın bir nebze olsun giderilmesi, etik iliş-

kinin buradan beslenerek yoluna sorunsuz devam edebilmesine eşsiz

bir katkı sunar.

Müfredatın gerekçeye ilgisizliği, hukuk eğitimini gerekçe konu-

sundaki küresel gelişmelerden yoksun bırakmakta, gerekçelendirme

kültürüne dışarıdan gelecek katkıları önlemektedir. Müfredatın gerek-

çe konusundaki genel duyarsızlığından azade olması beklenmemeli-

dir. O da herkes ve her kurum gibi olup bitenlerden etkilenerek, payına

düşen duyarsızlıkla gerekçenin gömülmesine gereken katkıyı hiç kuş-

kusuz vermektedir. Gerekçe konusunu bir iki içtihatla sınırlayan, uf-

kunu büzen kitaplardan beslenen bir akademik müfredatın, bir kaç yıl

sonra duruşma salonuna gidecek bir öğrenci için gelecek vaat ettiğin-

den, gerekçenin karmaşık ilişki, yaşam tarzı ve etik ilişkiyle münasebeti

konusunda ahkam kestiğinden söz etmek mümkün olmayacaktır.

Katkıdan mahrum bir kültürün yarına gerekçe adına bırakabile-

ceği bir şeylerin olabileceğini söylemek ne yazık ki mümkün değildir.

Temellendirme birikiminden yoksun bir hukuk eğitiminin, bir kaç

adım ötedeki pratiklerle birey, toplum ve diğerlerinin temel, baz ve

dayanak ihtiyacını karşılaması hayaldir.

Akademi sıralarında gerekçesizliğin kürsü-meşru ilgili ve toplum

arasındaki etik ilişkiye verdiği zararların tartışılmaması, hafife alınma-

sı gerekçe üzerine sistematik bir çalışma yapılmaması, ikna etmeyen