

TBB Dergisi 2013 (109)
M. Yaşar DEMİRCİOĞLU
161
Doçentlik başvurusunda bulunan İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi
MKSÖ ile ilgili olarak adayın jüri üyelerinin bir tanesi başvuru koşullarının
sağlanmadığı yönünde rapor düzenlemiş olup bu raporu düzenleyen jüri üye-
si adayın, Ulakbim tarafından sosyal bilimler endeksinde taranan ; Finans
Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi ve Uludağ Üniversitesi İİBF dergisin-
de yayımlanan toplam 4 makalesini değerlendirme dışı bırakmakta olup adaya
bu makalelerden dolayı 0 puan vermiştir. Bu işlemin hukuki bir gerekçesi bu-
lunmamaktadır. Yayınların içeriklerine olan eleştiriler, bu yayınların ulusal/
uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan makale olmasını engellememekte-
dir. Jüri üyesinin bu değerlendirmeleri TÜBİTAK’ın verileriyle ve değerlen-
dirmeleriyle bağdaşmamakta ve kabul edilebilir bir yanı bulunmamaktadır.
I. Doçentlik Başvurusunda Adayların Uluslar Arası
Bilim Dillerinden Birini Bildiğini Belgelemesi Şartı
Doçentlik başvurularında idari olarak tamamlanması gereken
şartlardan bir tanesi de adayların; “uluslararası bilim dillerinden birini
bildiğini belgelemesi” şartıdır. Doçentlik Sınav Yönetmeliğinin 4’üncü
maddesinin 2’inci paragrafının (b) bendine göre; doçentlik başvurusu
için
“Merkezi yabancı dil sınavında başarılı olunması”
gerektiği hüküm
altına alınmaktadır.
Aynı maddenin 4’üncü paragrafında ise;
“Doçentlik başvurusunda
bulunabilmek için adayın, Türkiye’de
yükseköğretim kurumlarında dört
yıllık lisans programında
yabancı dil olarak öğretilen, kendi alanında aka-
demik bakımdan ilerlemesini sağlayan ve uluslararası geçerliliği bulunan dil-
lerden birini bildiğini, ÖSYM tarafından yapılan merkezi yabancı dil seviye
belirleme sınavından en az altmışbeş puan alarak, belgelemesi gerekir. Anabi-
lim veya bilim dalı belli bir dille ilgili olanlar, bu sınavı başka bir yabancı dilde
vermekle yükümlüdürler”
ifadelerine yer verilmektedir.
Bu hükümlerin değerlendirilmesinden; adayların yabancı dil bil-
gisine ilişkin temel amaç ve gerekçenin; adayın “
kendi alanında akade-
mik bakımdan ilerlemesini sağlaması”
olarak belirlendiği görülmektedir.
Doçent adaylarının dil bilgilerine ilişkin yaşanan uyuşmazlıklarda
idare mahkemesi kararlarında mevzuatta belirtilen bu amaca vurgu
yapılmaktadır. İdare Mahkemesi kararlarında vurgu yapıldığı üzere;
“Akademik kariyerin önemli bir basamağı olan doçentlik için belli dil-
lerde yabancı dil koşulu aranmasında, tüm dünyada yaygın olan temel