Background Image
Previous Page  162 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

M. Yaşar DEMİRCİOĞLU

161

Doçentlik başvurusunda bulunan İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi

MKSÖ ile ilgili olarak adayın jüri üyelerinin bir tanesi başvuru koşullarının

sağlanmadığı yönünde rapor düzenlemiş olup bu raporu düzenleyen jüri üye-

si adayın, Ulakbim tarafından sosyal bilimler endeksinde taranan ; Finans

Politik ve Ekonomik Yorumlar Dergisi ve Uludağ Üniversitesi İİBF dergisin-

de yayımlanan toplam 4 makalesini değerlendirme dışı bırakmakta olup adaya

bu makalelerden dolayı 0 puan vermiştir. Bu işlemin hukuki bir gerekçesi bu-

lunmamaktadır. Yayınların içeriklerine olan eleştiriler, bu yayınların ulusal/

uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan makale olmasını engellememekte-

dir. Jüri üyesinin bu değerlendirmeleri TÜBİTAK’ın verileriyle ve değerlen-

dirmeleriyle bağdaşmamakta ve kabul edilebilir bir yanı bulunmamaktadır.

I. Doçentlik Başvurusunda Adayların Uluslar Arası

Bilim Dillerinden Birini Bildiğini Belgelemesi Şartı

Doçentlik başvurularında idari olarak tamamlanması gereken

şartlardan bir tanesi de adayların; “uluslararası bilim dillerinden birini

bildiğini belgelemesi” şartıdır. Doçentlik Sınav Yönetmeliğinin 4’üncü

maddesinin 2’inci paragrafının (b) bendine göre; doçentlik başvurusu

için

“Merkezi yabancı dil sınavında başarılı olunması”

gerektiği hüküm

altına alınmaktadır.

Aynı maddenin 4’üncü paragrafında ise;

“Doçentlik başvurusunda

bulunabilmek için adayın, Türkiye’de

yükseköğretim kurumlarında dört

yıllık lisans programında

yabancı dil olarak öğretilen, kendi alanında aka-

demik bakımdan ilerlemesini sağlayan ve uluslararası geçerliliği bulunan dil-

lerden birini bildiğini, ÖSYM tarafından yapılan merkezi yabancı dil seviye

belirleme sınavından en az altmışbeş puan alarak, belgelemesi gerekir. Anabi-

lim veya bilim dalı belli bir dille ilgili olanlar, bu sınavı başka bir yabancı dilde

vermekle yükümlüdürler”

ifadelerine yer verilmektedir.

Bu hükümlerin değerlendirilmesinden; adayların yabancı dil bil-

gisine ilişkin temel amaç ve gerekçenin; adayın “

kendi alanında akade-

mik bakımdan ilerlemesini sağlaması”

olarak belirlendiği görülmektedir.

Doçent adaylarının dil bilgilerine ilişkin yaşanan uyuşmazlıklarda

idare mahkemesi kararlarında mevzuatta belirtilen bu amaca vurgu

yapılmaktadır. İdare Mahkemesi kararlarında vurgu yapıldığı üzere;

“Akademik kariyerin önemli bir basamağı olan doçentlik için belli dil-

lerde yabancı dil koşulu aranmasında, tüm dünyada yaygın olan temel