Background Image
Previous Page  167 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 167 / 485 Next Page
Page Background

Doçentlik Sınavında İdari Süreç

166

valı/davacı, karşılıklı disiplin soruşturması, menfaat ilişkisi) değerlendirme

yapmayınız. Lüften iade ediniz”.

şeklinde bir uyarı notuna da yer veri-

lerek jüri üyelerinin tarafsız eser incelemesi ve değerlendirmesi yapa-

bilmesine yönelik bir sistem oluşturulmaya çalışılmıştır. Buna rağmen

doçent adayının tez danışmanlarının veya çalıştığı üniversitesindeki

bölüm başkanı/profesör öğretim üyelerinin jüri üyesi olarak belirlen-

diği ve yukarıda yer verilen uyarı notuna rağmen jüri üyelerinin bu

görevlerinden çekilmedikleri, uygulamada sıklıkla karşılaşılan sorun-

lar arasında yer almaktadır.

Doçentlik jürilerinin seçimi ve sınavların yapılmasında jürinin

nesnelliği ve tarafsızlığının sağlaması Anayasanın 10’uncu maddesin-

de düzenlenen “eşitlik ilkesi”

nin ve hukuk devleti olmanın bir gere-

ğidir

36

. Anayasanın 10’uncu maddesi herkesin dil, ırk, renk, cinsiyet,

siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım

gözetilmeksizin kanun önünde eşit ve devlet organları ile idari ma-

kamların bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun ola-

rak hareket etmek zorunda olduğunu açıklayarak “kanun önünde eşit-

lik ilkesini” temel bir kural olarak benimsemiştir. 70’inci maddesinde

ise, her Türk’ün kamu hizmetlerine girme hakkına sahip bulunduğu,

hizmete alınmada görevin gerektirdiği niteliklerden başka bir ayrım

gözetilemeyeceği açıklaması ile “kamu hizmetlerine girmede eşitlik

ilkesi” vurgulanmıştır

37

.

Bu ilkeleri; yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan te-

mel hukuk kuralları olmasının yanında, hukuk devleti ilkesinin ve

Anayasa’nın 11. maddesi hükmünün doğal sonucudur. Anayasanın

70. maddesinde öngörülen “görevin gerektirdiği niteliklerin” hiç kuş-

kusuz subjektif değerlendirmelerle değil, objektif, genel ve gayri şahsi

nitelikteki kurallarla belirlenmesi gerekir

38

.

Anayasa’nın 10’uncu maddesindeki “Kanun önünde eşitlik ilke-

si” hukuksal durumları aynı olanlar için söz konusudur. Bu ilke ile

eylemli değil, hukuksal eşitlik öngörülmüştür. Eşitlik ilkesinin amacı,

36

Memurluğa girişte Anayasal ilkeler ve eşitlik ilkesinin önemi hususunda bknz.

GİRİTLİ/BİLGEN/AKGÜNER, s. 554.

37

GÖZLER, s. 615.

38

DANIŞTAY 5. DAİRESİ’ nin 2001/5253 E., 2003/796 K. Sayılı ilamı, Ayrıca bknz.

GÖZLER, s. 614-615.